Ändring av totalvikt

Allt om teknik.

Moderator: Tomi

Lakritsal

Ändring av totalvikt

Inläggav Lakritsal » ons 13 apr 2016, 12:06

Vi har en Kabe 2005 med totalvikt 1530 kg. Skylten på dragbommen säger godkänd för 1600 kg men ändå får vi inte ändra totalvikten till 1600 kg utan att sätta dit en extra balk (som ju väger några kg) för att få 70 kg extra last. Men om vi valt 1600 kg vid köpet hade vi inte behövt balken. Någon här som gjort förändring av totalvikten?
Shado

Re: Ändring av totalvikt

Inläggav Shado » ons 13 apr 2016, 21:50

Hej Lakritsal
Tyvärr är det så huvudlöst. Det varierar lite med årsmodell på vagn. För din del är det nog så att det krävs en sk teknisk förändring för att få ändra registeringsbesikningen. Denna förändring skall framgå i det intyg man måste ha från tillverkaren. Sedan kan uppfinningsrikedomen avseende balk vara stor. Allt ifrån hemmabyggen lika meningslösa som kravet, till fabrikstillverkade diton. Ibland blir det byte av draghanske osv. För den som har alternativa vikter inskrivna i reg-beviset kan det vara ännu lättare, men då måste den vikt man har idag finnas med. 1530 är troligen inte en sådan.
I äldre vagnar kan det krävas mindre (För min räckte det med att byta till C-däck vilket jag redan gjort innan)
Vispen74

Inläggav Vispen74 » tor 20 apr 2017, 23:09

Så här säger de på Opus bilprovning:
Om vagnen är typgodkänd med flera valbara totalvikter, så kan man fritt byta mellan dessa under vagnens livslängd under förutsättning att man INTE gör några som helst tekniska modirieringar. De sa flera gånger att det är ett vanligt missförstånd av återförsäljare att det ska modifieras med balkar. Det som häder då är att vagnen är modifierad och därmed inte längre kan använda sitt typgodkännande.

Så här blev jag ombedd att göra:
1. Ring generalagenten och be om ett intyg gällande valfri av de totalvikter som vagnen har typgodkännande för.
2. Beställ typgodkännande-skylt för samma vikt från samma ställe, montera denna i husvagnen.
3. Gör en registreringsbesiktning.
4. Klart!
strykfritt

Inläggav strykfritt » fre 28 jul 2017, 10:39

Tack så mycket, jag gillar att läsa trådarna i det här forumet. De är mycket hjälpsamma.

Inläggav Hullingen » lör 12 aug 2017, 14:10

Har nu viktat upp min Hobby från 1450 till 1500 kg.
Fick montera en "balk" bakom axeln så långt bak det gick utan att den var ivägen för något.
Popnita dit en ny typskylt.
Ihop med bromsintyg och intyg från Hobby om godkänd viktökning göra en förenklad registreringsbesiktning.
Då vagnen är från 2015 var en "teknisk förändring" tvungen att göras för att kunna väga upp till max axelvikt.

Återgå till "Teknik"