En husvagn med extra allt – Ett slott i Sälen

Text och bild: Håkan Johansson

Det händer att du ser dem på E4 bakom norskregistrerade stora SUVar. Det krävs sådana bilar för att dra iväg på semester med Kabes största husvagnar. I vinter visar Kabe upp en Imperial 1000TDL på Caravan Clubs camping i Tandådalen. Med en invändig längd på 9,4 meter är det en jätte, där tillverkaren inte sparat på något.

Golvvärme, induktionsspis, mikro och porslinstoa… Här finns allt som två personer kan behöva, för trots storleken är grundtanken att det här en husvagn för ett par som vill ha det riktigt gott på semestern.
Vi har testat om tanken håller.
Faktum är att om det bara handlar om vikten kräver den här husvagnen en väl tilltagen dragbil. Tidningens långtestbil, baserad på Mercedes Sprinter, får dra 2,5 ton och det räcker faktiskt inte till. Totalvikten på Kabe Imperial 1000TDL är 2 800 kilo.
Nu är det inte aktuellt att göra ett sådant experiment. Längden på hela ekipaget skulle bli över 18 meter, det vill säga mer än en lastbil med trailer. På många platser skulle det bli svårt att ta sig fram.
Vi tar husbilen upp till Tandådalen. Inför Fritidsmagasinet Caravan nr 1 ska vi både testa nya, dubbfria vinterdäck, litiumbatterier och fast monterat nätverk, så resan tjänar flera syften.

Över 22 kvadrat

Långtestbilen är 7,8 meter lång. Det betyder att den är stor för att vara husbil. När vi parkerar intill Kabevagnen krymper den. Det skiljer närmare två meter på längden och vagnen är dessutom nästan tre decimeter bredare. Sammanlagt ger det en boyta på över 22 kvadratmeter och klart större än till exempel många studentlägenheter i Stockholm.
När vi åker iväg på skidhelger på vintern blir garderober och andra stuvutrymmen i husbilen snabbt överfulla. Dunjackor, tröjor och skidkläder tar massor av plats. För att inte tala om slalompjäxor, skidor och allt annat som krävs på vinterresor.
När vi parkerat vid sidan av Kabe-vagnen langar vi så snabbt vi kan över alla grejor. Termometern visar långt under -10 och vi vill komma in i värmen så fort det går.

Allt får lätt plats

Det blir ett berg av väskor på golvet i husvagnen, men redan efter några minuter är allt inpackat i garderober och hyllor.
Redan här blir det väldigt tydligt för oss varför de som säsongscampar hellre har husvagn än husbil. När varenda pinal är inpackad är det fortfarande helt tomt i hälften av garderoberna och nästan alla överskåp. Om vi skulle stanna längre än över en långhelg skulle vi naturligtvis ha mer grejor med oss, men fullt skulle det inte bli.
Nästa stora skillnad mellan husbilen och Imperial-vagnen handlar om bredden, eller snarare om tillgången på golvyta.

Enorm rymdkänsla

Ursprungligen var husvagnar bara måttligt bredare än dragbilarna. I äldre vagnar är det ofta väldigt trångt i gången mellan köksbänken och de förvaringsutrymmen som nästan alltid finns på motsatt sida. Det här gjorde köksarbete till ett uppdrag för en person. Med en fullbred husvagn, som Kabe Imperial 1000TDL, blir det helt annorlunda. Det kan naturligtvis kännas svårt att hantera en 2,5 meter bred vagn i trafiken, men den upplevelsen kompenseras med råge av rymdkänslan när vi vistas i vagnen.
Den husvagn vi provbor är av 2017 års modell. Grundpriset, när den var ny, låg klart över en miljon kronor, så det är frestande att dra paralleller till husbilar på samma prisnivå. Men vi konstaterar snabbt att det blir lite som att jämföra äpplen och päron. Fordon i den prisklassen är normalt bra på det de är byggda för. I det här fallet resulterar det i en husvagn med extra allt för ett par utan barn. Det innebär också extremt gott om utrymme. Här är det ett mindre dansgolv i köket och plats för många gäster. Den traditionella U-soffan i fronten sväljer utan vidare åtta matgäster. Sedan tillkommer platserna i den lilla dinetten mellan köket och sovrummet. Här kan till exempel barnbarnen få en egen matvrå när de kommer på besök.

Vad får man om man köper en husvagn som kostar lika mycket som en fin husbil? Ett slott!

Gå in på Tandådalens camping på Caravan Clubs hemsida. Där kan du se när du kan titta närmare på Kabes visningsfordon.

Lyx för två. Det finns en bekväm dubbelsäng längst bak i vagnen, men kommer det gäster går det att bädda i båda sittgrupperna.

Husbilspackningen märks knappt i Imperial-vagnens rymliga garderober.

Det är en betagande utsikt ner mot Tandådalen och Hundfjället om du tar dig upp på fjällen norr om vägen mot Norge.

Kabe har alltid satsat mycket på kök som är både praktiska och välutrustade. Här finns allt och det är enkelt att fixa mat till många gäster tack vare både induktions- och gasolspis.

Dukat för sex personer tunt bordet, inklusive fotografen. Och då är det gott om plats kvar! Det blir en lång och rolig kväll.

Husbilsägaren, som är van vid att fylla stora färskvattentankar med slang, lär sig snabbt att husvagnslivet är annorlunda. Det blir många turer med vattendunken.

Fördel husvagn

Husbilen i samma prisläge har aldrig samma utrymme. Den når sällan heller upp till husvagnens standard. Det är närmast självklart eftersom en dyrare husbil också har ett påkostat chassi. Sätt motor, drivlina och alla annan teknik på husvagnen så skulle prislappen bli många hundra tusen dyrare.
En så här stor husvagn ställer extra höga krav på värmen. Aldepannan ska i princip klara att värma en vagn som är nära tre meter längre än standard. Men det är aldrig några problem under vår testhelg. Med hjälp av 3kW el och gasolstöd ligger temperaturen stadigt på 22 grader i hela vagnen. Golvvärmen gör det väldigt skönt att gå omkring i strumplästen trots den bitande kylan utomhus.
De enda orosmolnen finns egentligen i att vi uppenbarligen vant oss vid husbilens stora tankar för både färsk- och spillvatten. Det blir ett himla springande, för även om Imperial 1000TDL både har, för en husvagn, ovanligt rymlig vattentank och invändig spillvattentank så går det bara tio liter i hinkarna. Det blir några vändor när tanken är tom.

Avancerad manöverpanel

Kabe har arbetat intensivt för att höja den tekniska standarden i sina fordon. Det betyder att det krävs intensiva studier av handboken för att förstå den centrala manöverpanelens alla finesser. Det går i princip att styra allt härifrån, men det är knappast något man lär sig på en helg.
Men det sista vi gör, innan vi styr tillbaka mot Falun, är att öppna reglagen för att tömma tankarna, sänka temperaturen och släcka belysningen. Allt från samma panel.
Det är bara varmvattenberedaren i pannan som vi måste tömma manuellt.
Jag glömde notera att vagnen har centraldammsugare. Lyxigt, men vi använde andra städgrejor. Vi hittade aldrig dammsugarslangen.
Sa jag att det var en jättestor husvagn?