Värmarskolan Del 1

Text och bild: Håkan Johansson

Så får du ut mest av din Aldepanna

Vi bor i Sverige – därför är vi beroende av värmekällor för att livet ska vara komfortabelt. När det är lagom varmt mår vi bäst.

I dag har alla fabrikstillverkade fritidsfordon någon form av värme som kan vara igång kontinuerligt. De två vanligaste fabrikaten är Alde och Truma. Båda kännetecknas av att de är väldigt driftsäkra. Tryck på startknappen, kolla att rätt temperatur är inställd och sedan kan du tänka på annat.
Men vad gör vi när det inte fungerar? Det här är första avsnittet i vår värmarskola. Nu fokuserar vi på Alde och nästa del handlar om Truma. I skrivande stund sitter jag i en husbil på Caravan Clubs camping i Tandådalen. Sent i går kom vi hit för att testa vintercamping i en säsongsuppställd husvagn. Vintercamping förutsätter en fungerande panna. Vanligast är att ringa campingen och be personalen att slå på strömmen till vagnen lagom långt före ankomst. Då är temperaturen behaglig när man kommer fram – även om det är sent på kvällen.

Jag öppnade husvagnsdörren, spänd på att få titta närmare på boendet, men så fort belysningen var tänd fastnade blicken på termometern. Det var fyra grader! Visserligen plusgrader, och bra mycket varmare än utomhus, men väldigt mycket under min komforttemperatur.

Specialister på campingen

Aldepannan i husbilen krånglar aldrig så jag har inga djupare erfarenheter av felsökning. Nu befann jag mig på en Caravan-camping, och förstod snabbt att jag var omgiven av pannspecialister. Trots förutsättningarna tog det sin tid att lokalisera felet, så första natten blev vi kvar i husbilen.
Lösningen krävde både kunskap och erfarenhet.
Även om husvagnen eller husbilen är ansluten till el går uppvärmningen oerhört mycket snabbare om också gasolbrännaren är igång. Nu fungerade den inte alls. Manöverpanelen visade att pannan försökte tända gasen, men efter mindre än en minut avslöjade ett kryss över gaslågan att ingenting hänt. Samtidigt gav pannan underliga ljud ifrån sig. Den skramlade på ett sätt som egentligen borde vara omöjligt. Förutom cirkulationspumpen ingår det egentligen inga rörliga delar i en Alde-panna.

När det gula reglaget står lodrätt är dräneringen till varmvattenberedaren öppen. Ställ en hink under så att du ser att allt vatten rinner ut. Det går 8,5 liter i varmvattenberedaren.

Om färskvattnet i varmvattenberedaren fryser är det stor risk för svåra skador på pannan.

Ett friskt hjärta. Ett nytt element i en Aldepanna består dels av en värmeväxlare som för över värmen från gasolbrännaren till det vattenburna värmesystemet, dels elslingor som kan kopplas in när fordonet är anslutet till 230 volt.

Skotta taket och gör rent runt skorstenen innan du startar pannan. Lågan hämtar syre genom ett ytterrör på skorstenen och om ventilationen inte fungerar tänder inte lågan.

Fel glykol i värmesystemet kan ge svåra skador på bland annat värmeenheten. Korrosion och beläggningar gör att pannan får mycket sämre effekt.

Per Karlsson är serviceansvarig på Alde och kan allt om företagets produkter.

Finns det gas?

Första steget i felsökningen är att
kontrollera att det finns gas. Enklast är att tända spisen. Brinner lågan finns det gasol i tuberna.
Steg två handlar om att lokalisera det vred som släpper fram gas till pannan.
Det ska finnas ventiler på rören till samtliga gasolförbrukare i ett fritidsfordon. Ofta sitter de samlade på samma plats. Med tre eller fyra ventiler kan du då stänga av gasen till pannan, köket, kylskåpet och eventuella andra förbrukare.
I det här fallet hittade vi gasolkranen under kylskåpet, ganska långt från pannan. Den var öppen, men pannan tände ändå inte.

Fungerar cirkulationspumpen?

Sista kontrollsteget handlade om cirkulationspumpen. Är den i gång och pumpar ut kylvätskan i systemet? När du lokaliserat pannan hittar du pumpen monterad i anslutning till ett av rören som leder ut till radiatorerna. Lyssna eller känn på pumpen. Den surrar ibland så lågt att det är lättare att känna om pumpen vibrerar än att höra den.
Startförsöken upprepades, men förgäves.
Sista steget var en omstart. Det finns mycket elektronik i moderna gasolpannor och, precis som på datorer, kan en omstart tvinga systemet att starta om med grundinställningarna. Nu hjälpte inte ens det.
Efter flera omstarter började
stämningen sjunka.

Får pannan luft?

Experterna runt mig såg bara ett alternativ kvar, att testa luftförsörjningen. Pannan behöver inte bara gas för att brinna utan också luft.
Ett besök på taket löste alla problem! Snö och is hade täppt igen tilluften, som kommer till pannan via ett ytterrör på skorstenen. I det här fallet hade man dessutom glömt att montera den skorstensförlängning som minskar risken för den här typen av problem vid vintercamping.
Någon timma senare visade termometern 15 grader, fortfarande lite svalt, men en bekräftelse på att värmen var i gång. När vi flyttar in i husvagnen nästa morgon är det 22 grader varmt och skönt att äntligen få krypa ner i soffhörnet i väntan på kvällens avsnitt av ”På spåret”.
Aldes gasolpannor finns i dag över hela världen. De senaste åren har försäljningen ökat dramatiskt. Ibland så mycket att det till och med överraskat tillverkaren. Det är till exempel oerhört populärt att ha Alde-värme i husvagnen i England.

Skorstensförlängningen på de båda vagnarna mitt i bilden minskar risken för driftstörningar på grund av dålig syretillförsel till pannan.

Alde Comfort kom 1973 och värmer fortfarande många äldre husvagnar.

En jubileumspanna ur 3000-serien lackades med guldfärg innan den fick en hedersplats i den lilla utställningen på Aldes nya servicecenter. Alla ut- och ingångar till pannan finns på samma sida. Längst ner t h det kombinerade avgas- och tilluftröret, anslutningarna för radiatorsystemet och färskvatten till varmvattenberedaren.

Alde har utvecklat specialutrustning som gör det enkelt att byta till ny glykol i värmesystemet.

I dag har Alde bara 12-voltspumpar på programmet. Den pump som monteras på pannan har reglerbar hastighet, antingen via manöverpanelen eller via ett vred på pumpen.

Stephan Lesniak, Truma, och Per Karlsson, Alde, arbetar båda på Aldes nya servicecenter i Färlöv, norr om Kristianstad.

Alde firar 70 år

I år firar Alde faktiskt 70 år. Den 1 april 1949 grundade Alde Rask företaget, som redan från start arbetade med produkter till husvagnar och släpfordon. Det dröjde däremot till 1966 innan den första Aldepannan introducerades. 1973 kom den legendariska Comfortpannan, med sin karaktäristiska höga och smala form och 20 år senare Compact 3000. Dagens toppmodell, 3020 HE bygger på samma principer.
Alla modeller av 3000-serierna är inkapslade på samma sätt. Under en plastkåpa finns pannans hjärta. Här finns elementet som med hjälp av gasol och el hettar upp glykolblandningen i pannan. Kring den enheten finns en vattenmantel, kopplad till fordonets färskvattensystem. Här sitter dessutom den elektronik som styr hela pannan. Den ser till att vätskan värms till rätt temperatur och att cirkulationspumpen startar när den behövs.
Den här tekniken bygger på att pannan har hög driftsäkerhet. Om något händer med elektroniken är det väldigt lite du själv kan göra för att lösa problemen.

Förebygg problem

Ändå finns det några saker som är viktiga att hålla koll på för att pannan ska fungera länge och säkert.

  • Byt glykol regelbundet. Alde använder Premium G13. Den ger ett frysskydd ner till minus 37 grader och skyddar samtidigt pannan och andra metalldelar från korrosion. Titta i manualen för ditt fordon. Enklast är att göra bytet i samband med service.
  • Håll koll på cirkulationspumpen. Om du har en cirkulationspump i expansionskärlet bör du ha en likadan pump i reserv. Om pumpen sitter på pannan är det en typ som har betydligt längre livslängd. Dessa pumpar har oftast justerbart varvtal. Normalt kan det stå i nedre delen av registret, men om du vill ha ur luft ur systemet eller öka cirkulationen av andra skäl kan du tillfälligt höja farten.
  • Töm varmvattenberedaren med jämna mellanrum och alltid om du ställer av ditt fordon vintertid. Varmvattenberedaren fungerar bäst om den ”motioneras” även under säsong. Trycket blir helt enkelt bättre. Om det är vatten kvar i beredaren när det blir kallt är risken stor att det bildas is och, om oturen är framme, pannan fryser sönder.

Rätt skötta lever Alde-pannor väldigt länge. Det finns fortfarande många 30–40 år gamla husvagnar med fungerande Comfortpannor. Men vad gör du om de börjar krångla?

Allt finns i appen

I dag är det ganska enkelt. Om du har en smart telefon laddar du ner Aldes app. Där finns monterings- och bruksanvisningar för Aldes produkter från Comfort 2920 och framåt. Appen innehåller massor av användbar information. Här hittar du närmaste serviceverkstad, tips om hur du får ut mer ur värmesystemet och mycket annat.

Här finns också adressen till Aldes nya servicecenter, men det återkommer vi till i nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan.