Värmarskolan Del 2

Text och bild: Håkan Johansson

Varma vindar från Truma

Nästan alla importerade husvagnar och husbilar levereras som standard med luftburen värme. Tyska Truma är störst på området och firar 70-årsjubileum i år. Företaget började med att tillverka gasollampor, men den första värmeanläggningen kom redan 1954. I dag har Truma ett brett utbud av utrustning för fritidsfordon och värme är fortfarande ett hett område.

Truma använde redan från början gasol som energikälla – i både lampor och värmeanläggningar. I pannorna hettas luft upp indirekt av brinnande gas och distribueras sedan i fordonet via ett anpassat fläktsystem. I början gick luften direkt från pannan ut i boutrymmet, men med tiden utvecklades också ett system med grova rör, så att värmen kan styras dit den behövs bäst.

I dag är de mest avancerade Truma-pannorna, mycket effektiva, tysta och automatiska. Du startar pannan, ställer in temperaturen och sedan sköts det mesta utan att du ens behöver fundera på vad som händer. När du spolar i kranen kommer det varmvatten och om du kopplar vagnen eller bilen till 230 volt tar el över uppvärmningen, så länge den räcker till. Först när temperaturen sjunker kopplas gasbrännaren också in.

Fördelar

Det finns några tydliga fördelar, som alltid gjort Truma-värmen populär:

  • Den är snabb. Om fordonet är helt utkylt stiger temperaturen lite snabbare med ett luftburet system. Pannan blir i princip varm så fort gasolen tänds och bara några minuter senare ger fläkten, inställd på högsta fart, rejält med varmluft ut i rören.
  • Den är billig. Det är betydligt enklare att installera ett luftburet system jämfört med till exempel vattenburen värme.
  • Den är enkel att underhålla. Du behöver varken byta glykol eller lufta radiatorerna.

Men en del punkter är gemensamma med vattenburna system. Du måste till exempel komma ihåg att tömma varmvattenberedaren i pannan om det finns risk att det blir minusgrader.

Frostskyddsvakt

Vanligtvis installerar tillverkarna en frostskyddsvakt, som också levereras av Truma. Den känner av temperaturen och öppnar automatiskt när det blir neråt noll grader i fordonet.
Många färska husbilsägare har överraskats av en stor våt fläck under husbilen. Och ännu mer förvånade har de blivit när de upptäckt att vattnet i systemet rinner rakt igenom och ut under bilen. När frostskyddsvakten löst ut gäller det nämligen att komma ihåg att stänga den igen. Det kan krävas att värmen är i gång först, för frostskyddsvakten går inte att återställa förrän det är minst sju plusgrader där den står.

Ibland bara gasol

Söderut i Europa är det inte lika vanligt som här att koppla in el när man stannar på camping eller ställplats. Ofta är gasol det billigaste alternativet och en hel del fritidsfordon säljs utan eltillsats i värmepannan.
Det är möjligt att komplettera vissa Trumapannor med eltillsatser, men det kräver naturligtvis en del insatser.
I dag har Truma en närmast unik ställning i husvagns- och husbilsbranschen. I ett accelererande tempo har företaget breddat produktprogrammet långt förbi varmluftspannorna. Truma Aventa är en luftkonditioneringsanläggning, som såldes i stora volymer sommaren 2018, Truma Mover hjälper husvagnsägare att baxa vagnen på plats i trånga utrymmen och för fem år sedan kom Trumas app, som gör det möjligt att enklare hålla koll på alla apparater som ingår i systemet.

Kompakt Combi

De vanligaste Truma-pannorna i moderna svenska fordon heter Truma Combi och Truma S-serien. Båda finns i en rad varianter. Combi-pannan är kompakt och monteras normalt inbyggd i en bänk eller ett skåp någonstans i fordonet. Den finns i två storlekar, 4 och 6, och båda kommer antingen som rena gaspannor, kombinerade med elpatroner eller för diesel som bränsle.
Combi-pannorna har fyra luftutblås. Centralt placerad i fordonet kan den alltså sprida värmen så att den når precis dit den behövs.
Truma S-serien finns ofta i europeiska husvagnar och en del husbilar. Till skillnad från Combi-pannorna monteras S-serien synlig och kan därför ge en kombination av strålnings- och luftvärme. S-serien kan kombineras med en eltillsats och styrs med reglage som sitter direkt på pannan.

Lätt att anpassa

En fördel med Combi-seriens fläktvärme är att det är enkelt att anpassa temperaturen efter både fordonet och individuella önskemål. Dels sitter det normalt justerbara utblåsventiler på alla slangmynningar, dels kan man lätt komplettera med lagom stora luftutsläpp om det behövs.
– Det här gör att du även kan öka den varma luftströmmen på en del ställen genom att stänga till ventiler som sitter tidigare längs röret, förklarar Stephan Lesniak, som arbetar med service och support hos Truma i skånska Färlöv. Men det förutsätter förstås att det finns tillgång till luft vid pannan.

Truma har tagit integrationen av den utrustning som finns i moderna fritidsfordon till en ny nivå genom iNet Box, appar och smarta telefoner som gör det enklare att hålla koll på all teknik.

Håll koll på innehållet i gastuberna med en nivåmätare.

Truma DuoControl CS har kommit i en ny variant. Den stänger av gasen vid en krock och skiftar automatiskt från tom till full flaska.

Truma Combi kan byggas in helt. Den har tysta fläktar som fördelar varmluften ut till hela fordonet genom fyra kanaler.

Truma S, den mest klassiska Truma-pannan, är alltid en synlig del av inredningen.

Så här enkelt använder du appen, förklarar Stephan Lesniak som arbetar med service och support hos Truma i Färlöv.

Med appen kan du starta värmen, kolla temperaturen och om elen är inkopplat.

Ett oljefilter minskar risken för att du får störningar i panna eller kyl på grund av smutsig gasol.

Städa runt pannan

Det händer då och då att någon som har en Truma i sitt fordon inte får förväntad fart på systemet för att det ligger så mycket prylar runt pannan att luften inte kommer fram.
Liksom systerbolaget Alde satsar Truma på att hålla hög nivå på support och service.
I Tyskland, bolagets hemmamarknad, har Truma två köldkammare. Där testar många kunder sina installationer innan de släpps ut på marknaden.
– Och under högsäsong har vi ett 20-tal servicebilar som åker runt och hjälper fordonsägare som fått akuta problem under sin resa, berättar Stephan.

Montera gasolfilter

Han vill själv varna för ett av de största problemen med moderna gasolpannor:
– Det handlar egentligen inte om pannorna utan om att gasen inte håller den kvalitet vi är vana vid, säger han. Det gäller speciellt om man fyller gas från okända leverantörer, som kanske inte riktigt håller måttet för användning i brännare i fritidsfordon.
Stephan tycker att alla som åker mot södra Europa med husvagn eller husbil bör installera de gasolfilter som finns.
De ser bland annat till att den olja som ibland finns i gasen inte följer med in i systemet. Oljan kan både ge driftstörningar och bidra till att gasslangarna åldras i förtid.
Truma satsar mycket på att förenkla hela hanteringen av värmesystemet. Dagens manöverpaneler gör det möjligt att i detalj styra olika funktioner hos pannorna.

Klimatanläggning

Du får tillgång till den mest avancerade tekniken genom att använda manöverpanelen Truma CP plus iNet ready. Ställ in rums- eller vattentemperaturen så styr panelen automatiskt Combi-värmare och Trumas klimatanläggningar Aventa och Saphir. Klimatfunktionen håller inställd temperatur oavsett om det är varmt eller kallt ute.
Manöverenheten är kompatibel med iNet, som är Trumas system för att styra en rad av företagets produkter via en app i en smart telefon. iNet Box är central i systemet. Med den kopplad till Truma CP plus iNet ready kan du starta pannan, höja temperaturen på varmvattnet, ställa in värmen och kolla gasolnivån.
– Och fler finesser kommer, säger Stephan. Många som åker husbil och husvagn vil ha samma standard på resan som hemma och det här är ett steg på vägen.

Service på Internet

Truma satsade tidigt på hög tillgänglighet på Internet. Det betyder bland annat att det är lätt att hitta alla handböcker och svaren på de vanligaste frågorna via hemsidan, www.truma.com/se/se/home/index.html
I dag har Truma och Alde samma ägare. Verksamheten i Sverige styrs från samma plats, Färlöv, några kilometer nordväst om Kristianstad. Här har företagen dessutom invigt en ny, gemensam serviceanläggning.
– Vi har väldigt mycket kontakt med våra kunder, berättar Stephan. Många kommer hit, stannar på ställplatsen utanför och besöker serviceanläggningen, där vi både har en utställning som visar de flesta av våra produkter och försäljning av de vanligaste tillbehören och reservdelarna. Dessutom finns ju alla specialister på både Truma och Alde alltid på plats.