Sektion: Riksorganisationen

VINTERCAMPING
Vintercamping i generna

Caravan Club föddes ur intresset för vintercamping. Organisationen bildades i Sälenfjällen under påsken 1958, men de flesta som var med då hade redan tidigare testat att använda sina husvagnar för fjällresor. Caravan Club har vintercamping i generna.

Då var det varken enkelt eller ofarligt att köra på vintervägarna upp till de blivande skidorterna. Det är definitivt enklare i dag – både vägar och fordon är mycket säkrare. Testa!

Redan under den första träffen vid Högfjällshotellet bidrog Caravan-andan till att göra vintercamping lättare för alla som testade första gången. De som hade kunskap delade helt enkelt med sig av sina erfarenheter. Så är det fortfarande. Känner du dig osäker på vintercamping? Fråga andra medlemmar, du får garanterat massor av hjälp.

Viktiga förberedelser
Den stora skillnaden mellan vinter- och sommarcamping handlar om förberedelserna. Dessutom betyder det en hel del om du använder husbil eller husvagn. Den största skillnaden när det gäller fordon beror på att de allra flesta har säsongsplats för sina vagnar vintertid medan husbilarna oftare byter övernattningsplatser.

Många drar upp husvagnen innan snön kommer och låter den stå till våren och behöver kanske inte ens tänka på att byta till vinterdäck. De som åker husbil behöver ha riktigt bra vinterdäck. För säkerhets skull bör det också finnas snökedjor i bilen. Husbilar är generellt väldigt dåliga på att ta sig fram i vinterväglag.

En annan viktig skillnad är att säsongsuppställda fordon måste prepareras på samma sätt när du lämnar dem som vid uppställning hemma efter sommaren. Kranar, ledningar, tankar och toalett måste tömmas på vatten annars kan du komma tillbaka till en oanvändbar vagn för att något fryst sönder.

Nyckeln till en trevlig vintersemester är att du lärt känna ditt fordon och har koll på grejorna innan du åker. På plats i fjällen är det svårt att få hjälp med reservdelar eller verkstad.

 

 

Olika komfort
I dag kan du vintercampa i de flesta husvagnar och många husbilar, men isoleringen är olika och därmed komforten. Husbilarna kan ha problem med kyla från stora rutor i förarhytten och enklare fordon har värmesystem som har svårt att hålla kondensen borta från en del ytor. Det går ofta att skapa ett drägligt inneklimat ändå, men på bekostnad av mer gasol och el för att hålla uppe temperaturen. För att minska kallraset fram täcker många husbilsägare vind- och sidorutor med isolertäcken, som förstärker isoleringen.

När det blir riktigt kallt avslöjas ofta att avloppet är en svag punkt. Om avtappningsrören dragits under golvet finns stor risk att vattnet fryser. Fordon anpassade för vintercamping har ventilen till avloppet på insidan. Då fryser inte systemet så länge vagnen eller bilen är varm.

Vissa husbilar har dubbelgolv, där man bygger in färsk- och spillvattentankar. Då minskar risken att vatten och avlopp fryser eftersom utrymmet är uppvärmt.

Kontroll med appar
Många moderna husvagnar kan fjärrstyras via en app i en smart telefon. Då kan du både starta och reglera värmen på distans. Slå om möjligt på värmen så att vagnen varit varm ett dygn innan ankomst. Då har all kondens torkat upp och textilier och sängkläder hinner bli varma.

Andra fördelar är att appen kan visa om en säkring i elstolpen går eller om någon rycker ur en kabel så att husvagnen blir strömlös. Då kan du ringa campingen och be dem kolla vad som hänt.

Köp en snöskyffel
Det är snön som lockar de flesta att vintercampa. Men mellan dina besök kan det snöa flera gånger om. Du behöver ha en snöskyffel, så du kan skotta dig fram till ditt fordon när du anländer. Även i husbilen behövs skyffeln, liksom en kvast för att borsta av taket. Kontrollera ventilationsrören på taket när det snöat. Mycket snö kan leda till att ventilationen slås ut.

Glöm inte nyckeln hemma! Vi vet, men ändå händer det. Kan du hitta en säker plats för en reservnyckel eller lämna en extranyckel till en granne? Det lönar sig alltid att bli kompis med grannarna. Ni kan hålla lite koll på varandras fordon, skotta snö från tak och förtält till exempel.

 

Checklista för vintercamping

Låt gärna en verkstad kontrollera och serva husvagnen eller husbilen före resan, men det är bra om du har tittat igenom ditt fordon så att du känner det. Då är du förberedd om någonting börjar krångla.

Här är några viktiga kontrollpunkter:

Värmesystem
Värmesystemet måste fungera perfekt. Kontrollera att glykolhalten klarar rejäl kyla.

Batterier
Batterierna ska vara i gott skick. Kontrollera om möjligt syrahalt och vätskenivå. Se till att batterierna är fullladdade.

Däck
Du ska ha friktionsdäck eller dubbdäck, på både bil och husvagn. Om dragbilen har dubbdäck, måste det sitta dubbdäck på vagnen också.
Även husbilar måste ha vinterdäck. Åker ni utomlands är det under vintersäsongen lag på snökedjor på en del håll, men de behövs också i svenska fjäll.

Gasol
Se till att gasolflaskorna är fyllda. Om det är rejält kallt och du inte är ansluten till el går det åt mycket gasol. Det kan också behövas gasol för att komplettera elpatronerna i pannan om det blir mycket kallt.

När du kommit fram till din vintercamping är det några saker kvar att tänka på:

  • Lägg plankstumpar under stödben och hjul, annars finns risk att fordonet fryser fast.
  • Dra inte åt handbromsen. Bromsar kan frysa fast så hårt att du bli tvungen att lämna fordonet kvar tills det blir varmt igen.
  • Lägg inte elkabeln på marken. Risken är stor att kabeln fryser fast. Många vintercampingplatser har speciella linor där du kan hänga upp elkabeln.
  • Har reduceringsventilen ett ventilationshål, vänd det nedåt för att minska risken att ventilen fryser.
  • Skotta aldrig upp snö mot fordonets väggar. Snövallen kan hindra lufttillförseln till fordonets ventilationssystem.
  • Sätt aldrig igen takluckor eller andra ventilationsöppningar. Ventilationen måste vara öppen för att det ska vara säkert att övernatta i husvagnen eller husbilen.

Läs hela artikeln (i PDF-format)