sv en de
Jordnära industrihistoria är temat för Ekomuseum Bergslagen. Gruvarbete, masugnshetta och herrgårdsliv är något av det som speglas i närmare 70 besöksmål. Ekomuseet ger dessutom en bild av grunden till Sveriges välstånd – från 1100-talet till tidigt 1900-tal.

Järnrik historia i Bergslagen

Jordnära industrihistoria är temat för Ekomuseum Bergslagen. Gruvarbete, masugnshetta och herrgårdsliv är något av det som speglas i närmare 70 besöksmål. Ekomuseet ger dessutom en bild av grunden till Sveriges välstånd – från 1100-talet till tidigt 1900-tal.


Åsleröds camping ligger nära Fjällbacka, en central plats i Bohuslän för den som älskar västerhavet, salt vatten och karga klippor. Men Åsleröd visar också den andra sidan av Bohuslän. Campingen gränsar till ett lummigt skogsområde tack vare att den ligger någon kilometer från kustlinjen. Här är det nästan alltid lä från västvindarna, ändå nära till havet om det blir för varmt i solen. Caravans Börje Dehman har besökt campingen.

Nära till allt på Åsleröds camping

Det låter väldigt mycket när det står över 851 000 kr på prislappen på en husvagn. – Men vi märker att kunderna är beredda att betala för att få top-of-the-line, allt det som Polar vävt in i modellserien Customized, säger Per Lodén, säljare hos Kurts Husvagnar i Ludvika.

Polar Customized med extra allt

Alla vill komma tillbaka till Camping Rubicone! Det syns tydligt på Julius Caesars glänsande näsa. Bronsbysten av det romerska rikets kejsare finns på bron Ponte Giulio Cesare som går över floden Rubicon. Det är lite av en sed att gnugga Caesars näsa innan man lämnar campingen – folktron säger att det ökar chansen att man kommer tillbaka.

Caesar visar campingens värde

Nytt decennium och Caravan Club skapar en ny typ av mötesplats som är öppen för alla medlemmar.

Campingfestival

Teknik och säkerhet

Det låter väldigt mycket när det står över 851 000 kr på prislappen på en husvagn. – Men vi märker att kunderna är beredda att betala för att få top-of-the-line, allt det som Polar vävt in i modellserien Customized, säger Per Lodén, säljare hos Kurts Husvagnar i Ludvika.

Polar Customized med extra allt

Det låter väldigt mycket när det står över 851 000 kr på prislappen på en husvagn. – Men vi märker att kunderna är beredda att betala för att få top-of-the-line, allt det som Polar vävt in i modellserien Customized, säger Per Lodén, säljare hos Kurts Husvagnar i Ludvika.


Nästan alla importerade husvagnar och husbilar levereras som standard med luftburen värme. Tyska Truma är störst på området och firar 70-årsjubileum i år. Företaget började med att tillverka gasollampor, men den första värmeanläggningen kom redan 1954. I dag har Truma ett brett utbud av utrustning för fritidsfordon och värme är fortfarande ett hett område.

Värmarskolan Del 2

Nästan alla importerade husvagnar och husbilar levereras som standard med luftburen värme. Tyska Truma är störst på området och firar 70-årsjubileum i år. Företaget började med att tillverka gasollampor, men den första värmeanläggningen kom redan 1954. I dag har Truma ett brett utbud av utrustning för fritidsfordon och värme är fortfarande ett hett område.


Så får du ut mest av din Aldepanna. Vi bor i Sverige – därför är vi beroende av värmekällor för att livet ska vara komfortabelt. När det är lagom varmt mår vi bäst.

Värmarskolan Del 1

Så får du ut mest av din Aldepanna. Vi bor i Sverige – därför är vi beroende av värmekällor för att livet ska vara komfortabelt. När det är lagom varmt mår vi bäst.


I hela Europa inför myndigheterna allt högre straff för överlast. Tidigare har det varit glest mellan viktkontrollerna ute i Europa, men de senaste åren är det allt fler fritidsfordon som stoppas och bötfälls för överlast. I flera länder händer det dessutom att man tvingas lämna bilen eller vagnen vid vägen tills man lastat ur så mycket att fordonet rullar lagligt. I oktobernumret av den tyska tidningen Promobil finns en sammanställning över de bötesbelopp som gäller för 3,5 tons husbilar och husvagnsekipage i tio populära turistländer.

Överlast kostar upp till 6 000 euro

I hela Europa inför myndigheterna allt högre straff för överlast. Tidigare har det varit glest mellan viktkontrollerna ute i Europa, men de senaste åren är det allt fler fritidsfordon som stoppas och bötfälls för överlast. I flera länder händer det dessutom att man tvingas lämna bilen eller vagnen vid vägen tills man lastat ur så mycket att fordonet rullar lagligt. I oktobernumret av den tyska tidningen Promobil finns en sammanställning över de bötesbelopp som gäller för 3,5 tons husbilar och husvagnsekipage i tio populära turistländer.


Läs allt om Teknik och säkerhet