Sektion: Riksorganisationen

VINTERCAMPING
Vintertäcke mirakel för komforten

Numer finns det gott om vinteröppna campingplatser. Nästan överallt är de flesta platserna bokade för hela säsongen. De som står där anländer på hösten och står på samma plats fram tills snön börjar smälta.

Generellt är husvagnar enklare att använda för vintercamping och många moderna vagnar är konstruerade för att klara både snö och sträng kyla.

Dagens husbilar fungerar ofta också för vintercamping, men här kan det krävas lite knep för att det ska vara skönt när termometern går ner mot 20 minus. Det handlar den tredje delen av campingskolan om.

Den stora majoriteten av alla svenska husbilar går i ide över vintern. I stället för att utmana halka och kyla väljer de flesta att vänta in våren innan de ger sig ut på vägarna igen.

Egentligen kan du vintercampa i vilken husbil som helst, men om du vill leva ungefär som på sommaren bör du komplettera isoleringen.

Moderna husbilar har sin mest köldkänsliga del i fronten. Den stora framrutan är alltid oisolerad, ibland även sidofönstren. Delintegrerade husbilar har aldrig dubbelglas i sidorutorna och ibland saknas det isolering i både sidodörrar och på torpedväggen, det vill säga mot motorutrymmet.

Lösningen heter vintertäcke. Det innebär att du kompletterar bilen med någon form av utvändig isolering. Beteckningen säger vad det handlar om. Vanligast är en sandwich-konstruktion med en effektiv fiberisolering mellan två lager tyg. Ofta är ena sidan fuktavvisande, aluminiumfärgad och värmereflekterande. Testa gärna på sommaren, Vintertäcket kan skydda mot solvärme också.

Det finns också olika typer av invändiga termogardiner. Vi har testat flera varianter genom åren. Invändiga köldskydd är betydligt lättare att hantera och därmed blir det också av att man använder dem. Men det kan uppstå kondens på framrutorna när du använder invändig isolering, det händer aldrig om du satsar på bra utvändiga vintertäcken.

Här intill finns en presentation av några av de vintertäcken som finns på den svenska marknaden. Det är många! Flera av dem finns dessutom inte i handeln, utan du är hänvisad till att köpa på Internet. Så hur väljer du rätt i det som kan verka som en djungel?

 

Isoleringsmatta - Isoleringsmaterial i flera lager som ger skydd mot värme och kyla. Passar Fiat Ducato X250 och X290. Lätt att installera. Levereras i ett set med sex delar tillverkade av isolerande thermomaterial. De täcker fönster samt golvytor och ger en komplett isolerad förarhytt.

GoCamp Thermomatta - Det här vintertäcket ger täckande isolering, men har samtidigt en öppningsbar lucka över framrutan. När solen värmer är det enkelt att öppna den så att man ser ut. Luckan har kardborreöppning mellan front och gavlar. Täcket monteras enkelt genom att det träs över dörrarnas fönsterbågar och med spännband under karossen. Passar till Fiat Ducato från 2007.

MASA vintertäcke - Finska MASA är ett populärt vintertäcke som finns i flera varianter. På delintegrerade bilar täcker det hela sidodörrarna samt framrutan och en del av motorhuven. Det bör kompletteras med invändig isolering mellan instrumentbräda och golv. Täcket finns också till flera helintegrerade modeller och måttsys på beställning.

Täcke till takluckor - Stora takluckor kan ge mycket kallras kyliga nätter. Tyska Hindermann har utvecklat isolerande skydd till takluckor. De kan också hålla ute solvärme på sommaren och dämpa ljudet vid regn.

Isolermatta i två delar - Heltäckande utvändig isolermatta för helintegrerade Adria- och Kabe. Säljs i två separata delar. Överdelen går att vika ner så man ser ut genom framrutan och har integrerade vindskydd över luftventiler och galler.

 

Vilka behov har du?
Steg ett är att titta på den bil du har och dina behov. Det är lättast att hitta vintertäcken till delintegrerade husbilar. Oavsett om det står Kabe, Adria, Euramobil eller Carthago på bilen så ser ju hytten likadan ut. Samma täcken passar nästan alla och utbudet är jättestort.

Om du har en integrerad husbil och ett ovanligt märke kan det vara lite svårare att hitta något som passar. Det finns tillverkare som syr upp vintertäcken på beställning, men det kostar naturligtvis lite extra. Samtidigt finns det många kunder som intygar att det här fungerar väldigt bra. Då får du själv mäta eller göra mallar som tillverkarna sedan syr efter. Och du kan förstås sy själv och spara en slant.

Utvändiga isolertäcken
Utvändiga vintertäcken har många fördelar:
De är effektiva. Om passformen är bra blir det aldrig kondens på framrutan. Glaset förblir helt torrt på insidan, samtidigt som det varken finns snö eller is på rutan när det är dags att starta husbilen igen.

Isolering på utsidan tar inget utrymme inuti husbilen. Det är viktigt! Det är ofta ont om plats inne i husbilar. Ett utvändigt täcke kan vara flera centimeter tjockt utan att det stör.

Delintegrerade husbilar har många näst intill oisolerade karossdelar. Hos biltillverkarna ligger fokus på ljuddämpning och komfort. De material som används för att stoppa ljud från motor, växellåda och hjul ger viss värmeisolering, men har inte tillnärmelsevis samma effekt som exempelvis vintertäcken.

Många vintertäcken täcker all utvändig plåt på hytten – och vissa hindrar dessutom vind att blåsa in under bilen. Det här gör stor skillnad inne.

Några nackdelar
Nackdelarna med den här typen av köldisolering märks inte förrän det är dags att åka hem.
Riktigt bra vintertäcken är som en bra dunjacka. Stuvade tar de inte så mycket plats, men när de fått svälla ut några dagar finns det extremt mycket luft i dem. Det betyder att det ofta krävs minst två par händer för att packa ner dem igen. Det tar sin tid.

Om det snöat eller regnat medan ni stått stilla är täcket dessutom kallt och blött. Det krävs mycket utrymme för att vädra och torka täcket. Om det dessutom lagts på en saltsmutsig husbil behöver det rengöras ordentligt för att vara trevligt att hantera på nästa resa.

Det finns också tids- och bekvämlighetsfaktorer kopplade till utvändiga vintertäcken. När du blir rutinerad kan du säkert få täcket på plats på 10-15 minuter, men om det blåser och regnar eller snöar kan det både ta mer tid och – framför allt – krävas att ni i vart fall är två och har med en trappstege i bilen.

 

Värmekameran visar hur effektivt ett utvändigt vintertäcke faktiskt kan vara. Ju mörkare färg desto kallare yta. I det här fallet avslöjar kameran att husbilens väggar är 25-30 grader varmare än utsidan på extraisoleringen. Foto: Hindermann.de

Thermogardin Fiat Ducato - Fiamma har ett isolerande draperi med måtten 182 x 150 cm, som passar i förarhytten på Fiat Ducato från 2007.

Heltäckande vintertäcke - Italienska Larcos har utvecklat ett vintertäcke som täcker hela fronten. Tillverkaren uppger att det ska klara temperaturer ner till minus 35 grader. Täcket består av två delar, en övre och en nedre, som monteras tillsammans.

Thermogardin - Finns som tillval till Kabes husbilar. Gardinen består av tre skikt och är sydd så att den är lätt att dra åt sidan. Utvändigt har gardinen ett reflekterande skikt och invändigt ett ljust gardintyg. Hemligheten är ett mellanskikt som isolerar mot både kyla, värme och ljud.

 

Invändig isolering
Det finns flera varianter på invändig extraisolering. De har också sina fördelar. Först och främst är de snabbare att både montera och ta bort.

De enklaste varianterna ger mer insynsskydd än isolering, men kan räcka så länge temperaturen ligger kring nollan. När det blir kallare krävs det någon typ av termogardin.

Kabe har en nyutvecklad plisserad gardin, som består av tre lager. Innerst ett tätt vävt gardintyg, ytterst en reflekterande yta med aluminiumglans och mellan dem ett isolerande polyesterskikt. Den här konstruktionen ger riktigt bra värmeisolering, men har fler fördelar. Den kan hjälpa till att hålla värmen ute på sommaren och gör mycket för att dämpa ljud utifrån.

Den här typen av termogardin finns också i ett universalutförande, som passar i första hand delintegrerade husbilar.

Om du vill ha isoleringen på insidan ska du tänka på att komplettera med en gardin mellan instrumentbrädan och golvet. Här finns det annars massor av platser där kall luft kan tränga in.

Kallare under resan
Klimatet i husbilar beror bara delvis på isoleringen. Det handlar också om typen av värmesystem, hur det är konstruerat, kvaliteten på fönster och takluckor och var de är placerade. Under resan påverkas innetemperaturen dessutom av friskluftventilationen. Både husvagnar och husbilar har ventilationssystem som bygger på självdrag. I princip betyder det att ju mer det blåser ute, desto bättre fungerar ventilationen. Så kör du i 100 km/h blir det rejäl omsättning på inneluften. Du kan reducera effekten genom att tillfälligt stänga dörrarna till toalett och dusch, eller täcka delar av ventilerna, men kom ihåg att ta bort skyddet så fort du stannar.

Det finns isolerande huvar till takluckor och insidan på samtliga dörrar på campingbussar. En termogardin på insidan om den stora skjutdörren håller kvar värmen inne när du behöver gå ut, samma gäller för bakdörrarna.

 

Det finns vintertäcken som täcker hela fronten på plåtisar. Det ger sådana husbilar kraftigt förbättrade vinter­egenskaper. Den här modellen kommer från Movera.

Väggen under instrumentpanelen är generellt väldigt dåligt isolerad. Hindermann och en rad andra tillverkare har måttanpassad isolering till det utrymmet på alla vanliga husbilar.

Den enklaste och billigaste lösningen kan vara ett isolerande material på alla glasytor i förarhytten. Det räcker dock inte om det blir riktigt kallt ute.

Plisserade termogardiner är effektiva som skydd mot både kyla och värme. De har dessutom fördelen att de är enkla att använda.

Termometern visar hur effektivt det utvändiga vintertäcket är. Luftströmmen från värmen håller över 25 grader, ute är det nästan 23 minusgrader. Längre in i husbilen är det 22 plus – och inget kallras någonstans.

 

Mer information om vintertäcken och termogardiner hittar du bland annat här:
www.kamafritid.se
www.campingtillbehor4u.se
www.larcos.it/en/
www.campout.se
www.mhuhtalo.fi
www.rvmasters.se
www.movera.com

Läs hela artikeln (i PDF-format)