Släckta bakljus, en fara på hösten
Sedan mer än tio år tillbaka gör EU-regler det möjligt för bilar att framföras med släckta bakljus på våra vägar under dagtid. Men en del förare missar att ställa om ljuset manuellt, som exempelvis vid dimma eller nederbörd. Det är en allvarlig trafikfara och kan dessutom ge böter, varnar Riksförbundet M Sverige.
Publicerad2022-09-23
– Anta inte att bakljusen är tända. Så fort det till exempel har börjat regna måste ljuset ofta ändras manuellt. I många vanliga bilmodeller reagerar bilens automatiska sensor bara vid ordentligt mörker, som i en tunnel, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Lätt att missa
En bidragande orsak till att förare missförstår systemet kan vara att vissa av bilens lampor är tända även om bakljusen inte är det, som delar av främre strålkastare och instrumentpanelen. Att Sverige tidigare, och under mycket lång tid, hade hårda regler för både halvljus och tända bakljus kan också ha bidragit till att många förare helt enkelt antar att bakljusen på en bil alltid är tända.
När Riksförbundet M Sverige under 2021 gjorde 24 000 observationer hade 21 procent av fordonen släckta baklyktor vid dagsljus, medan andelen var 5 procent vid skymning eller mörker.
– Den som är det minsta osäker ska självklart lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar. Sen kan man förstås ha som vana att alltid köra med belysningen i ett läge där bakljusen är tända, säger Carl-Erik Stjernvall.
För att spara bränsle
Syftet med EU-reglerna om bilbelysningen, kallade daytime running lamps, DRL, är att spara energi och därmed bränsle. Belysning med svagare strömstyrka än halvljuset innebär att mindre effekt krävs från bilens generator och motor, även om behovet har kommit att minska i takt med att biltillverkare bytt ut traditionella glödlampor till energisnål LED-teknik.
Fakta:
• Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får endast användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
• Vid färd på väg ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
• Baklyktor ska vara tända i mörker, gryning, skymning och när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Att köra med släckta baklyktor under ovan beskrivna omständigheter kan ge böter om upp till 3 000 kronor (Åklagarmyndigheten).