Upptäckarlust hos svenska utlandsresenärer
Sol och värme hamnar på förstaplats när svenskarna får ange anledningen till att de reser utomlands. Men upptäckarlusten börjar väckas till liv hos de svenska resenärerna. Det märks både i resebyrån Tickets Sifo-undersökning och bokningsstatistik.
Publicerad2024-06-17
– Förra året såg vi en tydlig trend i att välja ”säkra kort”, resmål man varit på tidigare som inte bjuder på några större överraskningar. Efter pandemin var vi trötta på just överraskningar – vi ville veta vad vi skulle få ut av vår resa. Nu ser vi dock att upptäckarlusten börjar väckas till liv igen, säger Sofia Eddelid, PR och kommunikationsansvarig på Ticket i ett pressmeddelande.
När de klassiska destinationerna bockats av styr många blicken mot de lite mindre semestermålen som inte hunnit besökas än. En trend som bubblade innan pandemin och som nu åter syns hos Ticket är ”second cities”, alltså den näst största staden i ett land. Milano, München, Lissabon och Barcelona är exempel på destinationer som fått ett uppsving och visar på stora bokningsökningar i år.
– Vi börjar alltmer leta efter det autentiska, medan vi 2023 mest var glada bara vi kom utomlands och fick ligga i en solstol, säger Sofia Eddelid.
Så här svarade svenskarna i Sifoundersökningen på vilken den viktigaste anledningen är att resa utomlands:
- För att få sol och värme: 44%
- För att upptäcka nya resmål: 39%
- För att få kvalitetstid med min partner/familj: 38%
- För att komma bort från vardagen: 35%
- För att njuta av mat och restaurangupplevelser: 31%
- För att få vila upp mig: 23%
- För att hälsa på släkt och vänner: 21%
Bilden – München som resmål ökar i popularitet.