sv en de

Nyhetsbrev 21 september 2018


Försenad höst efter värmeböljan

Martin Hedberg, meteorolog på Swedish Weather and Climate Centre säger till TT att hösten i år kan bli tre veckor senare jämfört med för trettio år sedan.

Han räknar också med att hösten blir en till två grader varmare än normalt på grund av klimatförändringarna och på att det just nu finns varmluft som rör sig mot norra Europa.

I intervjun säger han:

– Klimatförändringarna gör att det är varmare. Det finns inte lika mycket kall luft kvar helt enkelt. Årstiderna skjuts upp, vintern kommer senare och våren tidigare, säger han.

Utifrån meteorologernas perspektiv är det höst först när dygnsmedeltemperaturen är under tio plusgrader minst fem dagar i sträck.

(Källa TT/Ny Teknik)


Det är skillnad på ljus

Billampor är inte likadana, även om de är märkta med samma information. För att vara godkända har de normalt 55 watts effekt. Det finns billampor med högre effekt, men de är inte godkända för användning i trafiken.

Det är enkelt att ge en bil bättre helljus genom att montera någon form av extraljus. Idag finns massor att välja på. LED-ramper ger ofta imponerande bra ljus, men vill du ha bättre koll på ditt ljus är det fortfarande separata strålkastare som gäller. För att få bäst effekt och vitast ljus är xenon-strålkastare ett bra, men dyrare alternativ. Det finns också mycket att välja på inom såväl LED- som halogenstrålkastare.

Om du kör mycket på vägar med mindre trafik, mycket vilt eller om du upplever att din bil inte har tillräckligt bra helljus är extraljus en god hjälp. Du ska bara vara medveten om att skillnaden mellan hel- och halvljus kan bli dramatiskt stor. Dessutom finns risk att du bländas när extraljusen reflekteras mot stora vägskyltar.

När det handlar om halvljus är det mer komplicerat. Även här finns alternativet att konvertera strålkastarna till xenon-belysning, men ofta är det inte ett godkänt alternativ. Det finns dessutom risk att lamporna stör moderna canbus-system.

Ett mycket enklare alternativ är att välja en glödlampa som använder befintlig energi på ett effektivare sätt.

Det finns flera tillverkare av halogen-lampor som lovar dramatiskt bättre prestanda jämfört med standard. Flera tester visar att det stämmer – ibland. Sällan med lika många procent som i annonserna, men i vart fall finns det några lampor som ger 15-25 procent mer ljus på vägen än vanliga originallampor. I praktiken handlar det om upp till elva meter längre siktsträcka. Och en avgörande skillnad om det plötsligt kliver upp en älg på vägen.

Billampor

Annonser


Stort intresse för Caravan Försäkring på Elmia!

Det är otroligt kul att kunna berätta att vi nu har närmare 300 st ytterligare tecknade försäkringar, efter några intensiva dagar på Elmiamässan.
Vi tycker synd om alla medlemmar som inte kunde medverka på mässan, så vi har därför bestämt att fortsätta erbjuda våra mässpriser fram tills 14:e oktober!
Ring in till oss och berätta att ni inte kunde komma till oss på Elmiamässan, så får ni samma mässrabatt på alla våra försäkringar, inklusive våra superförsäkringar!

010-4900 511

Läs mera här

Rekordförsäljning av fritidsfordon

Världens största mässa för fritidsfordon, Caravan Salon i tyska Düsseldorf, rapporterar de högsta besökssiffrorna och den största försäljningen i mässans historia. De stora utställarna uppger att försäljningen ökat med mer än 20 procent!
Även Elmia Husvagn Husbil har fått uppgifter om höga försäljningssiffror från sina utställare, trots att mässan räknat in lite färre besökare än i fjol.
Läs mer i nya numret av Fritidsmagasinet Caravan, som kommer ut den 4 oktober.


Nya miljökrav i Bryssel

I januari 2018 införde Bryssel en lågutsläppszon (LEZ). Fram till nu har utländska fordon haft en övergångsperiod, men nu är det obligatoriskt även för utländska fordon att registrera sig för att få köra i zonen.

Liksom i de flesta av Europas miljözoner gäller att de fordon som förorenar mest blir helt bannlysta. I Bryssel betyder det att man redan nu stoppar bilar utan Euro-klassning, men också de som bara är godkända enligt Euro I.

Du kan nu registrera ditt fordon på lez-belgium.be. Sedan lagras ditt registreringsnummer i en databas. Alla fordon som kör in i miljözonen fotograferas och registreringsnumret kontrolleras mot databasen.

Systemet fungerar ungefär som storstädernas biltullar och det kan bli dyrt att fuska. Att köra in med ett fordon som inte uppfyller kraven kostar 350 euro plus 150 euro om bilnumret inte är registrerat.

Det finns ändå vissa möjligheter att köra i Bryssel med fordon som inte godkänts. Det finns dagkort, som du kan köpa högst åtta gånger per år.

Information danska, engelska och sju andra språk på finns på lez-belgium.be.

 


Sju av tio kollar inte däcktrycket

Vid årets däckrazzior i Skåne, Västra Götaland och på Gotlandsvarade mer än sju av tio tillfrågade förare att de inte mätt däcktrycket den senaste månaden eller visste inte när det gjordes senast. Var femtonde kontrollerad bil (6,7 procent) hade så dåligt lufttryck i minst ett däck att det nästan kunde betraktas som punktering. Drygt 23 procent hade minst ett slitet däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup. Knappt tre procent hade minst ett däck med olagligt mönsterdjup.

– Resultaten när det gäller däcktryck och mönsterdjup liknar dem från de senaste årens däckrazzior. På lite längre sikt, sedan vi startade med däckrazzior i Sverige, ser vi en trend att andelen bilar med slitna däck eller olagligt mönsterdjup minskar, säger Rickard Cosini, NTF.

Andelen vinterdäck på sommaren var den högsta noterade hittills: 11,9 procent. Detta kan delvis förklaras med fokus på södra Sverige i årets däckrazzia, med flest undersökta bilar i Västra Götaland och Skåne. I söder är andelen dubbfria vinterdäck på vintern större än i norr.

– De bilister som väljer vinterdäck på sommaren finns främst i gruppen som kör dubbfritt på vintern, eftersom det inte är lagkrav för dessa att skifta till sommardäck, vilket det ju är när det gäller dubbdäck, säger Rickard Cosini.

Dubbfria vinterdäck fungerar sämre på varma sommarvägar. Tester som VTI har genomfört visar att nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ har 15–20 procent längre bromssträcka på sommaren jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Däckbranschens informationsråd, trafiksäkerhetsorganisationen NTF och Bilprovningen. Vid däckrazziorna gör Polisen en ordinarie trafikkontroll, där föraren även får visa körkort och genomgå nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.