sv en de

Nyhetsbrev oktober 2018


Vinterdäck från 1 december

Vinterdäck från 1 december

I Sverige måste du ha dubbade eller dubbfria vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, om det är vinterväglag. Det är vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.

Du får köra med dubbdäck från 1 oktober till 15 april och om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober.

Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta med M och S, exempelvis:

M+S, M.S, M-S, M&S och Mud and Snow.

Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Dubbdäck på tunga fordon måste alltid sitta på samma axel och kravet på vinterdäck gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck även på fordonets bakre hjulaxlar. Reglerna för tunga fordon är på väg att ändras och om planerna går i lås blir det krav på vinterdäck på samtliga axlar från den 1 april 2019

Vinterdäck på lätta fordon ska hax minst 3 millimeter mönsterdjup.

Samtliga däck på tunga fordon ska ha minst 5 millimeter mönster på när det är vinterväglag.

Annons


Hösten är här, se till att samla dina försäkringar hos Caravan!

Vi har inte bara väldigt bra husbil- och husvagnsförsäkringar, våra övriga försäkringar är minst lika bra. Genom att samla dina försäkringar hos oss har vi inte bara möjligheten att ge dig ännu bättre priser, du kan samtidigt undvika dubbla självrisker vid t.ex. inbrott i ditt fordon där värdesaker stjäls och det samtidigt blir skador på fordonet.

Visste du förresten att du kan bjuda in vänner och spara 500 kr för varje vän du bjuder in, som i sin tur blir kund hos oss? Hör av dig till oss för att veta mer.

Caravan Försäkring
010-4900 511

Läs mera här


Upplev höstens alla boknyheter

Med Nextory får du tillgång till tiotusentals e-böcker och ljudböcker, direkt i din surfplatta och mobil. Perfekt nu när höstmörkret är på intågande!

Nu har du chansen att prova Nextory gratis i 30 dagar, så du inte missar höstens alla fantastiska boksläpp. Läs Jonas Gardells senaste, episka roman! Eller varför inte låta dig skrämmas ordentligt av en nyhet av Stephen King? Möjligheterna är oändliga.

Kod: caravanclub
Gäller endast för nya medlemmar.

Läs mera här


Ny teknik mot fortkörare på bron

Ny teknik mot fortkörare på bron

Det körs i extremt höga hastigheter på Öresundsbron. Köpenhamnspolisen har uppmätt hastigheter upp till 209 km/h på sträckan. Øresundsbron och danska Rådet for Sikker Trafik vill ha sträckkontroll för att förebygga allvarliga trafikolyckor.

Under perioden 10 juli – 18 september registrerade polisen 11 000 hastighetsöverträdelser, där trafikanter kört över 125 km/h på sträckan. De flesta överträdelserna skedde på Peberholm, som har 110 km/h, men några också i tunneln, som har 90 km/h. Den högsta uppmätta hastigheten på Peberholm var 209 km/h och 203 km/h i tunneln.

– Vi gör mycket för att det ska vara säkert att köra över bron, men vi upplever tyvärr att vissa förare inte respekterar hastighetsgränsen på förbindelsen och det skapar farliga situationer, både för dem själva och andra. Vi har haft flera olyckor till följd av för höga hastigheter och från undersökningar vet vi att många av våra pendlare är oroliga för förare som susar förbi utan att ta hänsyn till andra trafikanter, säger Ulla V. Eilersen, säkerhetschef vid Øresundsbro Konsortiet.

Om en olycka inträffar i tunneln kan det vara farligare än vid olyckor på en öppen väg. Fordon kan riskera att köra in i tunnelväggarna eller i andra fordon, och i värsta fall kan det uppstå brand, som kan få mycket allvarliga konsekvenser i en tunnel. Det är också svårare att få fram räddningsfordon på Öresundsförbindelsen jämfört med en öppen landsväg.

Eftersom det är praktiskt svårt att ordna fartkontroller vill Øresundsbron och Rådet for Sikker Trafik införa sträckkontroll på Öresundsförbindelsen. Det innebär att nummerplåtarna skannas när man kör in på sträckan och sedan igen när man kör ut. Därefter beräknas medelhastigheten.

Goda råd: Detta ska du göra om du är med i en trafikolycka i Öresundstunneln:

Mer info


Snart slut på registreringsnummer

Snart slut på registreringsnummer

Efter årsskiftet införs ett nytt system som ska öka antalet kombinationer av registreringsnummer. Det beror på att det snart är slut på användbara registreringsnummer.

I nuvarande tempo behövs det, enligt Transportstyrelsen, 500 000 – 600 000 kombinationer per år för att täcka behovet. De kombinationer som finns kvar räcker högst ett år till.

Sedan 1972 består registreringsnummer av tre bokstäver och tre siffror, men efter årsskiftet kan sista siffran i stället bli en bokstav.

Då ökar antalet kombinationer ökar från drygt 12 miljoner till 39 miljoner.

Exakt när den första nya registreringsskylten levereras är inte klart. Det beror bland annat på att registreringsnummer från skrotade fordon återanvänds.

(Källa: Ny Teknik)


Fler miljözoner i Danmark

Fler miljözoner i Danmark

De fem största danska städerna inför skärpta miljözoner för att minska utsläppen av sotpartiklar i luften med upp till en fjärdedel.

Det är i Aalborg, Aarhus, Odense, Frederiksberg och Köpenhamn som man planerar att införa miljözoner som begränsar utsläppen av skadliga partiklar och kväveoxider från tyngre fordon.

Restriktionerna gäller först fordon som inte klarar de senaste miljöklasserna, men enligt planerna ska miljökraven successivt skärpas. Enligt regeringens förslag blir det möjligt för äldre bilar att få dispens om de monterar särskilt reningsfilter.


Det är skillnad på ljus

Det är skillnad på ljus

Billampor är inte likadana, även om de är märkta med samma information. För att vara godkända har de normalt 55 watts effekt. Det finns billampor med högre effekt, men de är inte godkända för användning i trafiken.

Det är enkelt att ge en bil bättre helljus genom att montera någon form av extraljus. Idag finns massor att välja på. LED-ramper ger ofta imponerande bra ljus, men vill du ha bättre koll på ditt ljus är det fortfarande separata strålkastare som gäller. För att få bäst effekt och vitast ljus är xenon-strålkastare ett bra, men dyrare alternativ. Det finns också mycket att välja på inom såväl LED- som halogenstrålkastare.

Om du kör mycket på vägar med mindre trafik, mycket vilt eller om du upplever att din bil inte har tillräckligt bra helljus är extraljus en god hjälp. Du ska bara vara medveten om att skillnaden mellan hel- och halvljus kan bli dramatiskt stor. Dessutom finns risk att du bländas när extraljusen reflekteras mot stora vägskyltar.

När det handlar om halvljus är det mer komplicerat. Även här finns alternativet att konvertera strålkastarna till xenon-belysning, men ofta är det inte ett godkänt alternativ. Det finns dessutom risk att lamporna stör moderna canbus-system.

Ett mycket enklare alternativ är att välja en glödlampa som använder befintlig energi på ett effektivare sätt.

Det finns flera tillverkare av halogen-lampor som lovar dramatiskt bättre prestanda jämfört med standard. Flera tester visar att det stämmer – ibland. Sällan med lika många procent som i annonserna, men i vart fall finns det några lampor som ger 15-25 procent mer ljus på vägen än vanliga originallampor. I praktiken handlar det om upp till elva meter längre siktsträcka. Och en avgörande skillnad om det plötsligt kliver upp en älg på vägen.

Mer info


Köpenhamn vinner på bredden

Köpenhamn vinner på bredden

Lonely Planet ger ut väldens mest populära guideböcker. Utgivningen startade redan 1973 och i dag har företaget producerat 145 miljoner guideböcker på 14 olika språk. Till det kommer flera resetidningar, e-böcker och annan inspiration till resenärer.

Varje år utser förlaget listor över tio favoriter i flera kategorier.

Inför 2019 utses Köpenhamn till världens bästa turiststad. Här finns det mesta, enligt Lonely Planet, spännande design, konst i världsklass, fantastisk mat, den unika nöjesparken Tivoli och gott om boende för alla kategorier.

På den här listan finns det bara ytterligare två europeiska städer, Novi Sad i Serbien och Zadar i Kroatien.

Mer info


400 000 kr i straffavgift

400 000 kr i straffavgift

Patent- och marknadsdomstolen har dömt en företagare, som lanserade en hemsida som lätt kunde förväxlas med Transportstyrelsen, att betala en marknadsstörningsavgift på 400 000 kronor.

Den falska hemsidan kom upp när konsumenter sökte på tjänster som körkortstillstånd, registreringsbevis samt av- och påställning av fordon.

Mannen stämdes av Konsumentombudsmannen sedan Transportstyrelsen tagit emot 100 – 150 samtal om dagen under vintern och våren 2017/2018.

Skulle företagaren bryta mot någon av domens punkter riskerar han ett vite på sammanlagt fem miljoner kronor.

(källa: dagensjuridik.se)


Drömvagnen lastar bara 50 kilo

Drömvagnen lastar bara 50 kilo

Det stod Cabby på vagnen och priset kändes helt rätt. Dessutom var den bara fyra år gammal, när Patrik Dahl fick syn på sin drömvagn hos en återförsäljare i Sundsvall.

Ett år senare har köpet förvandlats till en mardröm. Husvagnen får inte rulla en meter på vägen innan den byggts om och registrerats för högre totalvikt.

– Tjänstevikten är nästan identisk med totalvikten, berättar Patrik. Vi kan knappt lasta någonting innan det är överlast.

Läs mer i nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan, som kommer i din brevlåda den 15 november.


Körkort i mobilen

Körkort i mobilen

Inom två år kan danskarna ha sitt körkort digital, som en app i mobilen. Körkortet är det första av flera id-kort som kommer att digitaliseras, uppger det danska finansdepartementet.

Initiativet är en del av en digital servicereform som genomförs i Danmark. Målet är att danskar inte ska behöva ha sin legitimation någon annanstans än i sin smartphone.