sv en de

Nyhetsbrev januari 2019


Ny utgivning hjälper sektionerna

De senaste åren har allt fler sektioner valt att skicka inbjudningarna till sina årsmöten med Fritidsmagasinet Caravan.

– I takt med stigande portokostnader har det visat sig vara väldigt kostnadseffektivt att skicka årsmöteshandlingarna med tidningen i stället för i separata brev, förklarar Börje Svärdström, riksordförande för Caravan Club.

För att utskicken ska uppfylla kraven i stadgarna gäller det att årsmötesdagar och tidningsutgivning är samordnade. Inför 2019 beslutade riksstyrelsen att göra en del förändringar i utgivningen av årets andra tidning.

– När det stod klart att sektionerna planerat enligt våra tidigare utgivningsplaner valde vi att lösa problemen genom att flytta nummer ett tre veckor, förklarar Börje. På köpet fick vi en jämnare fördelning av utgivningen under första halvåret samtidigt som tidningarna är mer koncentrerade mot den säsong då medlemmarna är mest aktiva.

Och nummer ett är en tidning att se fram emot. Vi tittar närmare på litium-batterier, testar odubbade vinterdäck i praktiken och har en värmeskola. Experter hos Alde och Truma ger sina bästa tips om värme i fritidsfordon.

Annons


Annons bild

Caravan Stockholm
14-17 februari!

Snart är det dags för årets husbil- och husvagnsevent på Kistamässan.

Missa inte fyra dagar fyllda med det senaste inom den mobila livsstilen, underhållning och reseinspiration.

Välkommen att starta äventyret på Kistamässan!

Köp din biljett här


Annons bild

VÅRT SUPERERBJUDANDE FORTSÄTTER UNDER 2019!
SEMESTER I ITALIEN MED UPP TILL 50% RABATT!

Camping Rubicone är tillbaka med ett nytt kanonerbjudande för alla medlemmar av Caravan Club of Sweden, under den kommande sommarsäsongen!

Erbjudandet gäller två personer, som under perioden 23 maj – 7 juli och 26 augusti – 22 september bara betalar 19,90€ vilket inkluderar el, användning av ett solparasoll på stranden, tillgång till poolområdet och deltagande i våra aktiviteter, utan extra kostnad.

Läs mera här


Medlemskortet i telefonen

För ett år sedan tog Caravan Club ett stort steg in i den digitala världen. Föreningen fick en helt ny hemsida, där väsentliga delar av informationen bara är öppen för medlemmar. Samtidigt blev det tidigare medlemskortet en app.

– Medlemskortet flyttade helt enkelt in i mobiltelefonen, konstaterar Börje Svärdström, Caravan Clubs riksordförande. Utvecklingen påverkades både av att våra samarbetspartners bestämde sig för att sluta med plastkorten och av kostnadsskäl.

Omställningen gick naturligtvis inte helt friktionsfritt, men redan efter några veckor blev det tydligt att appen har en del fördelar jämfört med plastkorten.

– Framför allt är det lättare att hålla den aktuell, menar Börje.

Inför 2019 har man arbetat intensivt för att övergången till ett nytt verksamhetsår ska gå smidigt.

Målet är att de som betalat in medlemsavgiften före årsskiftet automatiskt ska få appen förnyad. Har ert digitala kort inte uppdaterats för 2019 får ni logga ut och logga in i appen på nytt med ert tidigare kortnummer och det telefonnummer ni registrerat hos oss.

– Det är första gången vi gör den här övergången och vi har fått rapporter om att det inte fungerar för alla, säger Börje. Men våra leverantörer lovar att allt ska vara klart senast den 11 januari och då hoppas vi att allt fungerar som tänkt.

Så fort systemet är testkört kommer kansliet att skicka ut information till alla medlemmar som registrerat sin mailadress på Caravan Clubs hemsida.

De som inte använder smarta telefoner, vilket krävs för medlemsappen, får sitt tryckta medlemskort med Fritidsmagasinet Caravan nr 1, den 28 februari.

 


I mildaste laget för Kabe

Vädret var nästan lite för bra när Kabe under nyårshelgen visade och demonstrerade en integrerad husbil och ett par husvagnar på Tandådalens camping. Termometern visade visserligen några minusgrader, men Bosse Madenteg och Lasse Lindström, som kokade soppa och visade upp fordonen, hade nog hoppats på några fler minusgrader. Det är när det blir riktigt kallt som Kabes fritidsfordon är som bäst.

Nu räckte ändå temperaturen för att många besökare skulle bli intresserade av både husbilen och vagnarna.

Att visa upp sig här ger oss bra möjligheter att diskutera med våra kunder, konstaterade Bosse. Många som kommer använder redan våraprodukter, men det var också många som var intresserade av att byta upp sig.

Bosse, som till vardags arbetar hos Kabe i Tenhult, fick många tekniska frågor och kunde dessutom hjälpa till att lösa en del tekniska problem åt campande nyårsfirare.

Kabe har kvar några fordon för visning under en stor del av säsongen och vid några tillfällen ska man ha personal på plats. Håll koll på campingens hemsida för mer information.


Dyrt att handla i Danmark

En ny undersökning från Danmarks Statistik visar att det lönar sig att handla på den svenska sidan av Öresund eller i grannländerna söderut. De danska priserna ligger 39 procent över genomsnittet i EU.

Prisbilden är lite bättre när det gäller livsmedel, om man inte räknar med alkoholdrycker. Då hamnar Danmark 32 procent över snittet. Motsvarande siffror för Sverige är 23 procent.

Norge och Island, som inte är med i EU, har hela 50 respektive 66 procent högre prisnivå än EU-snittet.


Utländska bilar förbjudna

Mellan jul och nyår nådde luftföroreningarna i spanska Madrid så höga nivåer att myndigheterna införde ett omedelbart förbud för trafik med fordon som inte godkänts i förväg.

Den som är på väg till Madrid kan kolla läget på hemsidan www.distintivo-ambiental.es eller i gratisappen Green-Zones.

Hittills har det inte varit möjligt att köpa den spanska miljödekalen till utlandsregistrerade fordon och det innebär att inga utländska fordon får köra in i Madrid när halten av föroreningar är så hög att myndigheterna inför trafikbegränsningar.


Fler får skydd med ny paketreselag

Den som bokar en paketresa får normalt ett bättre skydd än den som köper resa och boende var för sig, med den nya lagen utökas skyddet.

”När du plockar ihop din egen resa med till exempel flyg och boende från en och samma webbsida kan det bli en paketresa, likaså om du köper delarna av samma resebyrå. Även om du köper av arrangörer med olika webbplatser kan det ibland bli en paketresa. Det gäller bland annat förutsatt att dina personuppgifter och betaluppgifter förs över till den andra webbplatsen, och att dina bokningar sker inom 24 timmar”, skriver Konsumentverket.

Med den nya lagen kommer ett nytt begrepp som kallas ”sammanlänkande researrangemang”. Ett exempel är om man bokar en resa med ett flygbolag som länkar dig till ett hyrbilsbolag. För en sådan resa gäller också resegarantin.

Ett annat exempel kan vara att företaget du bokar flyg av länkar dig vidare till ett företag som säljer boende, som i sin tur länkar till en arrangör av vinprovningar. Man köper alltså tjänster av tre olika bolag, men de underlättar dina bokningar genom att länka dig vidare till varandras webbplatser.

Konsumentverket skriver:
”Återförsäljaren ska ta mer ansvar i och med den nya lagen. Konsumenten ska även kunna rikta sina krav till återförsäljaren. Det gör att resebyråer och bokningswebbplatser också måste hantera reklamationer.”

Dessutom införs en möjlighet att få skadestånd om tekniska fel på en webbplats drabbar din bokning. Kravet på information vid bokningen skärps samtidigt.

Resegarantilagen innebär att resenärer får kompensation från resegarantin om resan ställs in eller avbryts på grund av att den som arrangerade paketresan, eller förmedlade ”det sammanlänkade researrangemanget”, har gått i konkurs.

FAKTA

Paketreselagen gäller

  • Paketresor och sammanhängande researrangemang.
  • Lagen är tvingande till förmån för dig som resenär. Det innebär att arrangören inte får ge dig sämre villkor än de som står i lagen.

Det här är en paketresa

  • Resan består av minst två olika typer av resetjänster, till exempel transport, boende, hyra av bil eller motorcykel eller en turisttjänst. En turisttjänst kan vara ett teaterbesök, ett idrottsevenemang eller liknande.
  • Resan pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning.

För att utgöra en paketresa ska resetjänsterna ha satts samman i ett paket och sålts av ett enstaka företag. Men det kan också bli en paketresa om du köper flera olika resetjänster, om något av följande uppfylls:

  • Du har bokat resetjänsterna från ett enstaka försäljningsställe, till exempel en webbplats eller hos en resebyrå, där tjänsterna valts ut av dig innan du har accepterat att betala.
  • Företaget har sålt, erbjudit eller tagit betalt för resetjänsterna till ett gemensamt pris för flera resetjänster.
  • Resetjänsterna har marknadsförts som en paketresa eller liknande, till exempel en charterresa eller all inclusive-resa.
  • Resetjänsterna har satts samman efter att du och företaget ingått ett avtal som ger dig rätt att välja bland ett urval av tjänster. Det kan till exempel vara ett presentkort för olika valfria resetjänster eller hotell med spabehandlingar där du väljer behandlingar först på plats på hotellet.
  • Du har köpt resetjänsterna på internet av separata företag, där det första företaget, arrangören, överförde uppgifter om dig (namn, e-postadress och betalningsuppgifter) till ett annat företag som du inom 24 timmar från första avtalet slöts bokar en annan resetjänst med.

Lagen gäller inte:

  • När du köper endast transport, till exempel en flygresa.
  • När du köper endast boende, till exempel hyr en semesterstuga.
  • När du köper resa med nattåg.
  • När du köper resa med färja och boende i hytt, eftersom transporten är syftet med resan och den därmed klassas som en resetjänst.
  • När det inte finns ett något vinstsyfte med resan, till exempel när en förening arrangerar en resa till ett fotbollsläger för sina medlemmar och priset för resan endast motsvarar föreningens kostnader.

Arrangörer och återförsäljare ska innan du ingår avtal informera dig om:

  • Arrangörens namn, telefonnummer, besöksadress och e-postadress.
  • Paketresans pris inklusive skatt och tilläggskostnader.
  • Hälsobestämmelser som är aktuella inför resan.
  • Pass- och visumbestämmelser.
  • Din rätt att avbeställa resan och om det kostar något.
  • Minsta antal resenärer som ska boka resan för att den ska genomföras och när du senast ska få information om den ställs in.
  • Om du kan eller ska teckna en reseförsäkring.
  • Iett särskilt formulär ge information om dina rättigheter, om aktuell resegaranti, om tilläggskostnader inte är inkluderade i priset eller information om att tilläggskostnader tillkommer.

Beroende på vad som ingår i resan ska du också få information om:

  • Resmål och resplan.
  • Transportarrangemang.
  • Inkvarteringens typ, läge och standard.
  • Måltider som ingår.
  • Besök eller utflykter som ingår.
  • Om resan är en gruppresa och i så fall gruppens storlek.
  • Om särskilda språkkrav ställs för att ta del av en turisttjänst.
  • Om paketresan är lämplig för personer med nedsatt rörlighet.

Informationen ska ges på ett klart och tydligt sätt. Om en arrangör eller återförsäljare inte lämnar denna information, eller om informationen är bristfällig, finns möjligheter för Konsumentverket att agera för att tvinga dem att lämna informationen.

Om det blir fel vid bokningen
Om det blir fel i din bokning, och felet inte beror på dig, kan du i vissa fall ha rätt till ersättning om du på grund av felet får extra kostnader. Några exempel skulle kunna vara tekniskt fel i bokningssystemet eller om ett företag som åtagit sig att boka åt dig gör fel, till exempel stavar ditt namn fel på flygbiljetten.

Avbeställning av resan
Du har alltid rätt att avbeställa din resa. Om det framgår av villkoren för resan har arrangören rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader arrangören har haft på grund av din bokning. Om du ber om det ska arrangören visa dig hur avgiften har beräknats.
Arrangören har inte rätt att ta ut en sådan avgift om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller om sådana omständigheter påverkar transporten till resmålet. Det gäller till exempel vid krig eller andra säkerhetsproblem, utbrott av sjukdomar eller naturkatastrofer, som du inte kände till när du bokade resan.

Ändrade villkor före avresan
Arrangören får göra obetydliga förändringar om det framgår av avtalet och om du informeras om det på ett tydligt sätt innan avresan. Om en del av resan däremot ändras på ett väsentligt sätt kan du ha rätt att häva avtalet och få dina pengar tillbaka.
Om arrangören avser att bryta avtalet eller vill ändra avtalsvillkoren, ska du underrättas och få besked om din rätt att häva avtalet. Arrangören ska informera dig om hur lång tid du har på dig att bestämma om du vill häva avtalet och vad som händer om du inte gör det.
Ibland erbjuder arrangören en ersättningsresa. Om du godtar en billigare ersättningsresa, har du rätt till ersättning för prisskillnaden. Avstår du från ersättningsresan eller om en sådan resa inte erbjuds, ska du snarast få pengarna tillbaka.
Om arrangörens avtalsbrott innebär en försämring för dig i förhållande till ditt ursprungliga avtal så kan du även ha rätt till prisavdrag. Innebär ändringen i avtalet ett fel som medför en kostnad för dig kan du ha rätt till skadestånd.

Särskilt om prisändringar
Om det framgår av paketreseavtalet kan arrangören i vissa fall ha rätt att höja priset på din resa efter att du gjort din bokning. Det gäller endast om prishöjningen beror på att arrangörens kostnader för din resa har ökat till följd av ändrade drivmedelspriser, skatter, avgifter eller växelkurser. Om dessa kostnader istället sänks kan du ha rätt att få pengar tillbaka.
Arrangören är skyldig att senast 20 dagar innan avresan på ett tydligt sätt informera dig om prishöjningen och hur den har beräknats. Om den prishöjningen överstiger åtta procent av paketresans totala pris har du rätt att häva avtalet och få dina pengar tillbaka.

Fel i resan
Arrangören ansvarar för att avtalet uppfylls. Om det efter din avresa skulle visa sig att en betydande del av paketresan inte kan genomföras, ska arrangören ordna ett lämpligt ersättningsarrangemang utan extra kostnad, till exempel en utflykt. Om du inte får något ersättningsarrangemang, eller om ersättningsarrangemanget är av sämre kvalitet än det som avtalades, kan du begära ett prisavdrag från arrangören.
Det kan även uppstå andra fel på paketresan som innebär en försämring för dig. Kontakta arrangören så snart du upptäcker felet. Arrangören ska inom rimlig tid försöka rätta till felet. Du kan själv bestämma hur lång tid arrangören har på sig att åtgärda felet, men den måste vara rimlig. Om felet inte beror på dig har du rätt till prisavdrag och ibland även skadestånd om du har fått extra kostnader på grund av felet.
Om arrangören inte åtgärdar felet och det är av väsentlig betydelse kan du ha rätt att häva avtalet och få dina pengar tillbaka.

Om arrangören eller återförsäljaren inte följer lagen
Om du inte fått det prisavdrag eller skadestånd som du anser att du har rätt till enligt paketreselagen ska du klaga hos arrangören. Arrangören är den som organiserat paketresan och som sålt den direkt eller genom en återförsäljare till dig. Du kan också vända dig till återförsäljaren, som är skyldig att skicka klagomålet vidare till arrangören.

KÄLLA: Konsumentverket


Pumpa hårdare på vintern

Däcksbranschen har sammanställt några tips till dig som kör mycket bil vintertid:

Det är viktigt att ta hänsyn till temperaturen när däcktrycket kontrolleras. För sommardäck gäller det däcktryck som biltillverkaren rekommenderar och på vinterdäck rekommenderar man ett däcktryck som är 0,2 bar högre. I en varm hall kan temperaturen på vintern vara 30-40 grader högre än utomhus. Om däcktrycket kontrolleras inomhus, är trycket för lågt i utomhustemperaturer. Temperaturen påverkar lufttrycket i personbilsdäck med ca 10 kPa (0,1 bar)/10 grader.

Om temperaturen i hallen är +20 grader och det är -10 grader ute och trycket justeras i den varma hallen, måste det vara 30 kPa (0,3 bar) högre än det rekommenderade trycket för att däcktrycket bli rätt även ute i kylan.

Utöver rätt lufttryck är det viktigt att kontrollera att däck med bestämd rotationsriktning är rätt monterade. En pil på däcksidan visar rotationsriktningen.

Efter 500–1000 mils körning lönar det sig att flytta framdäcken bak och tvärtom. Då slits däcken jämnare och deras livslängd ökar.

M+S-märkta vinterdäck bör köras in ordentligt. Under de första 50 milen ska man undvika kraftiga accelerationer och inbromsningar med dubbade däck. En lugn inkörning ökar dubbarnas hållbarhet. De sätter sig ordentligt i dubbhålen och håller sig stadigt på plats.