Nyhetsbrev 24 maj 2019
Läs allt om ett historiskt riksting
Om några dagar, den 29 maj, startar Caravan Clubs rikstingsträff på Vallentuna flygfält, norr om Stockholm. Träfforten har långa anor i svensk historia – läs mer om det och om all spännande som hände på träffen i nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan, i din brevlåda den 13 juni.
Annons
Sista chansen! Vår-kampanj vid köp av ny KABE husvagn/husbil
Köp din nya KABE husbil nu!
Hydrauliska stödben MA-VE (inkl. montering)
Ord.pris 56.000:- Just nu! 24.900:-
AC Dometic Fresh Jet (inkl. montering)
Ord.pris 29.000:- Just nu! 9.900:-
Köp din nya KABE husvagn nu!
Mover Enduro, blåtandsstyrning Enkelaxel (inkl. montering) Tandemaxel kräver dubbla paket.
Ord.pris 24.000:- Just nu 9.900:-
Förtält Isabella till HALVA PRISET Ex. Commodore A-mått 1000 med stålstativ.
Ord.pris 26.400:- Just nu 13.200:-
AC Dometic Fresh Jet 2200 (inkl. montering).
Ord.pris 29.000:- Just nu 9.900:-
Håll koll på fukten
Husbilar och husvagnar dras ofta med fuktproblem som kan vara svåra att upptäcka. Lämnas de obehandlade kan de orsaka stora skador som döljer sig bakom ytskikten. Det kan inte bara skada ditt fordon utan även ge upphov till allergiska reaktioner.
Fukttesta din husbil/husvagn regelbundet för att slippa otrevliga överraskningar.
Genom ett samarbetsavtal mellan Opus Bilprovning och Caravan Club får du nu möjlighet att fukttesta ditt fritidsfordon med
förmånliga villkor.
I samband med fukttestet kan du passa på att göra en kontroll av gasolsystemet. En gasolkontroll är viktig för säkerheten i både husbilar och husvagnar och många campingplatser kräver att du regelbundet testar gasolsystemet för att du ska få övernatta hos dem.
Boka besiktning eller fukttest – få gasolkontroll
(värde 195 kr) på köpet!
Som medlem i Caravan Club ingår gasolkontrollen när du utför en kontrollbesiktning eller ett fukttest på din husvagn/husbil hos
Opus Bilprovning.
Läs mer om erbjudandet och hur du bokar på Caravan Clubs medlemssidor
Restips på hemsidan
Vill du veta vad du behöver tänka på inför årets semesterresa?
Som medlem kan du logga in på caravanclub.se. Där hittar du massor av tips på vad du behöver kolla innan du ger dig iväg på semester. Här finns bland annat länkar till aktuell information om vägavgifter och annan viktig information.
Examen för nya tekniker
Den första gruppen tekniker som utbildats speciellt för att laga husvagnar och husbilar går ut sin kurs från yrkeshögskolan i Falkenberg i början av juni. Alla elever har redan fått jobb! Det finns stor brist på yrkesutbildad verkstadspersonal i husvagns- och husbilsbranschen. Läs mer i nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan.
Annons
DFDS – Ta båten och få en bekväm start på semestern!
Ska du på bilsemester i sommar? Parkera din husbil eller husvagn ombord och koppla av medan vi tar dig närmare din destination. Njut av god mat, handla till taxfree priser i shoppen och sov gott i våra bekväma hytter. Nästa morgon vaknar du utvilad och redo för nya äventyr.
Du som är Caravan Club-medlem får 10% i rabatt när du bokar båtresan med DFDS. Du får 10 % i rabatt på ordinarie priser för båtresa med bil, husbil eller husvagn. Res runt på egen hand i England, Norge och Litauen. Koppla av ombord med god mat och underhållning medan vi tar dig mot ditt nästa resmål.
Varmt välkomna ombord!
Välkomna till Callebutikerna i Tyskland och Estland!
Oss hittar ni vid den dansk‐tyska gränsen på inte
mindre än 9 olika orter. Från Rostock i öst till Flensburg i väst samt en tionde Callebutik på andra
sidan Östersjön i den vackra staden Tallinn. Vi erbjuder alltid fantastiskt låga priser samt ett gott och
brett sortiment av såväl efterfrågade dryckesprodukter som sötsaker och annat. Låt dig vägledas i
våra välsorterade butiker av vår kunniga personal.
Ett tips om ni har bråttom är vårt välfungerande pre‐order system. Förbeställ hemifrån så är allt
packat och klart när ni anländer till vald butik.
Besök våra hemsidor för mer info gällande sortiment, öppettider, förbeställning etc:
I år kommer Calle GmbH att finnas på plats i Jönköping på Elmia den 11‐15 september 2019 under
Husvagn Husbilsmässan. Varmt välkomna till oss där!
Tips för att hyra säkert
Vill du testa livet i husvagn eller husbil i sommar? En ny husvagn kostar oftast mer än 200 000 kr och en husbil minst tre gånger så mycket. Det kan kännas som ett lotteri att satsa så mycket på ett fritidsintresse som man inte ens vet om man gillar. Allt fler väljer att hyra för att testa. Det är både enklare och billigare, men tänk på vem du hyr av. Annars kan du råka ut för obehagliga överraskningar på resan.
Det finns en hel del att tänka på, både för den som hyr och den som hyr ut ett fritidsfordon. Med hjälp av Mats Carlsson, utredare på försäkringsbolagens gemensamma organisation Larmtjänst, har vi gått igenom både faror och fällor.
Det finns gott om annonser om privat uthyrning av fritidsfordon på annonssajten Blocket. Men redan där flaggar Mats för att den som vill hyra ska vara misstänksam. Om hyreskostnaden verkar som ett klipp betyder det egentligen skärpt uppmärksamhet. Har den som hyr ut faktiskt rätt att göra det? Är det fordonets ägare? Är det fullt betalt och vilka försäkringar gäller? Om det finns en avbetalningsplan på det aktuella fordonet är det inte ens troligt att banken godkänner uthyrning.
Du bör alltså lägga en hel del energi på att kolla upp uthyraren och om uthyrningsfirman eller privatpersonen verkar seriös? Fråga om den som hyr ut husbilen har en försäkring som täcker även om någon annan än ägare använder den, annars bör du kontakta ditt försäkringsbolag. Läs sedan igenom villkoren i hyresavtalet och kontrollera att allt verkar ok. Ta dig också igenom det finstilta, det kan du tjäna på.
Speciell försäkring
En husbil som hyrs ut mer än till vänner och bekanta vid enstaka tillfällen ska ha en särskild försäkring. I regel tillåts inte uthyrning i en vanlig, privat försäkring. Funderar du på att hyra ut ditt fordon måste du kontakta ditt försäkringbolag och höra om försäkringen täcker skador som inträffar när bilen är uthyrd. Det är då också viktigt att berätta hur ofta bilen hyrs ut och om du annonserar uthyrningen till allmänheten. Begär ett skriftligt godkännande från försäkringbolaget om det ni kommer överens om.
Eftersom en privat försäkring inte täcker skador som händer när fordonet är uthyrt och du riskerar att få en minskad ersättning eller ingen ersättning alls om något inträffar. Om hyresmannen av någon anledning inte återlämnar fordonet täcks inte heller skadan av stöldförsäkringsskyddet eftersom du frivilligt har lämnat ifrån dig både bil och nycklar. Därför är det viktigt att se legitimation, telefonnummer, adress och andra uppgifter på den person som hyr bilen.
Kontakta finansbolaget
Om du lånar pengar för att kunna investera i en husbil eller husvagn blir fordonet kreditspärrat vilket innebär att finansbolaget har fordonet som säkerhet för krediten. Hos de flesta finansbolag är därför andrahandsuthyrning inte tillåten och om det kommer fram att husbilen/husvagnen hyrts ut riskerar du att krediten omedelbart sägs upp. Kontakta därför finansbolaget och få godkänt att fordonet hyrs ut. Var även noggrann med att informera om omfattningen, vilken typ av försäkring som finns och om den omfattar uthyrning. De flesta finansbolag har samma regler och i de allmänna villkoren finns det angivet att uthyrning av fordonet inte är tillåtet.
Yrkesmässig uthyrning
För att hyra ut fordonet yrkesmässigt krävs tillstånd av Transportstyrelsen enligt lag om biluthyrning SFS 1998:492. Bilen ska vara registrerad som uthyrningsbil och kontrollbesiktigas varje år
Kolla det här:
Gör en grundlig besiktning tillsammans med uthyraren. Kolla att allt finns med och att inget är skadat. Fotografera gärna husbilens utsida och insida. Det är alltid bra att dokumentera husbilens skick före och efter uthyrningen.
Fråga uthyraren vad som gäller om du råkar ut för en skada under semestern. Be om kontaktuppgifter för uthyraren och eventuellt försäkringsbolag. När du lämnar tillbaka husbilen gör ytterligare en besiktning och kontrollera att inget är glömt och att det inte blivit några skador.
Stora risker vid husbilskrockar
– Vi har tidigare sett krocktester med äldre husbilar, som visat på stora skaderisker vid olyckor, säger Börje Svärdström, Caravan Clubs ordförande, som också sitter i NTFs styrelse. Jag hade förväntat mig att branschen tagit lärdom av det. De tester som Trafikverket nu presenterar visar att det finns stora behov av insatser för att öka krocksäkerheten även i moderna husbilar.
De två husbilar som används i testen, en integrerad och en delintegrerad, har en konventionell konstruktion där en stor del av krocksäkerheten baseras på originalchassit, i det här fallet ”det vanligaste på marknaden” enligt pressmaterialet. Det innebär att de testade husbilarna har det passiva krockskydd, med stötupptagande zoner etc, som finns som standard i transportbilar.
I de här fallen visar testen att det skyddet inte räcker till när de tunga husbilarna möter en barriär i 64 km/h.
– Då ska vi dessutom notera att husbilarna testas olastade, säger Börje Svärdström. Det finns risk att skadorna blivit ännu värre med full last.
Fritidsmagasinet Caravan har i flera artiklar redovisat krocksäkerheten hos husbilar.
– Då har vi tittat närmare på fordon som varit inblandade i verkliga olyckor, berättar Börje Svärdström. Det visar sig att det är väldigt stora skillnader mellan husbilar från olika tillverkare. Det handlar bland annat om hur karossen förankrats i chassit, vilka material som används i de främre sidostolparna och hur inredningen förankrats.
Reportagen visar bland annat exempel på husbilar som kraschat mot stora träd, där inredningen är helt intakt samtidigt som deformationszonerna i fronten hindrat stora träd att tränga in i husbilen. (läs artikeln här: länk till FMC 6-15)
– Jag kan bara hålla med om de rekommendationer som Trafikverket ger efter den här testen, säger Börje Svärdström. Välj mittseparerade vägar, håll hastighetsgränserna och se till att det inte finn lösa saker i bilen när ni rullar. Personligen skulle jag också kräva information om hur husbilen är konstruerad innan jag bestämmer mig för köp.
Läs mer i nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan.
Krocktester av husbilar
Trafikverket har krocktestat husbilar. Resultatet visar att konstruktionen inte är tillräcklig för att skydda förare och passagerare. En växande husbilsmarknad i kombination med flera allvarliga olyckor visar att husbilar behöver bli säkrare.
Krocktesterna har gjorts med två moderna husbilar – en halvintegrerad och en helintegrerad. Testerna visar stora brister i krocksäkerhet hos husbilar. Risken att omkomma vid frontalkrock är mycket stor.
Bakgrunden till att Trafikverket nu låtit utföra krocktester är den snabba ökningen av antalet husbilar. Sedan år 2014 har antalet nyregistrerade husbilar i Sverige ökat med 50 procent. Under samma period har 6 personer omkommit i husbil, 4 av dem under förra året. Den vanligaste olyckstypen var frontalkollision. Ytterligare cirka 100 personer har skadats i vägtrafikolyckor med husbilar sedan 2014.
Trafikverkets djupstudier av trafikolyckor visar att inträngningen i en husbil kan vara mycket omfattande, det vill säga att en krock kan ge stora skador inuti bilen. Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonets säkerhet och fordonets användare. Trafikverket bygger och förvaltar infrastruktur och har samordningsansvar att driva på trafiksäkerhetsarbetet inom Nollvisionen i Sverige.
Trafikverket vill bidra med fakta till utvecklingen av säkrare husbilar. Resultatet från krockproverna sprids till tillverkare, branschorganisationer och konsumenter för att upplysa om vad som kan bli säkrare och vad man kan ställa för krav på den husbil man väljer att åka i. Husbilar är fordon med högt inköpspris och lång livslängd, vilket gör det extra viktigt att nya husbilar har så hög säkerhet som möjligt.
Om man skulle krocktesta fordon innan de släpps på marknaden, genom exempelvis konsumentorganisationen Euro NCAP, så ger det en säkerhetsklassning som konsumenter kan ta ställning till inför husbilsköpet.
Samma test som Euro NCAP
Trafikverkets krocktester är samma frontalkollisionstest som används i Euro NCAP, en europeisk konsumentorganisation som krocktestar personbilar; en frontalkollision i 64 km/h mot en barriär som motsvarar ett fordon med samma vikt. Även om husbilarna var olastade vid tillfället så är de relativt tunga.
I detta fall motsvarar testerna en frontalkollision i 90 km/h mot en genomsnittlig personbil. Det är ett tufft test som tyvärr motsvarar ett krockscenario som inte är ovanligt på våra vägar.
Halv- och helintegrerade husbilar
Trafikverket har testat två moderna husbilar (en halvintegrerad och en helintegrerad). Båda är byggda på det absolut vanligaste fabrikatet av grundfordon. 84 procent av husbilarna på marknaden är byggda på samma grundfordon.
En halvintegrerad husbil har förarhytt från en biltillverkare och en bodel som byggs av husbilstillverkaren. I en helintegrerad husbil är hela kupén byggd av en husbilstillverkare. Det kan förekomma variationer i konstruktioner och material som kan påverka krocksäkerheten.
Mycket stor risk att omkomma
Resultatet av Trafikverkets tester visar att det är mycket stor risk att omkomma i en frontalkollision. Konstruktionen i husbilarna är inte tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid krock.
- En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt. Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna därför mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad. Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag. Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.
- Proven visar också att det är viktigt för familjer som färdas i husbil att använda lika säkert barnskydd som de använder i sin personbil.
Dialog och fortsatt utveckling av säkrare husbilar
Husbilar kan bli säkrare. Genom att föra fram fakta om bristande trafiksäkerhet i husbilar finns en god grund för fortsatt dialog om hur husbilar kan bli säkrare.
Trafikverket har påbörjat att visa testresultaten och föra dialog med husbilsklubbar, återförsäljare och Transportstyrelsen. Vi ser över vad som behövs för att driva på utvecklingen framåt och göra det enklare för konsumenter att ta ställning till fordons trafiksäkerhet. Även om tillverkare följer dagens begränsade lagkrav kring krocksäkerhet, så är det alltid möjligt för en tillverkare att frivilligt höja säkerheten.
Frivilliga konsumenttester som exempelvis krocktester av fordon före lansering och skärpta lagkrav skulle kunna göra stor skillnad för trafiksäkerheten.
Godkända enligt EU-direktiv
Merparten av de husbilar som säljs i Sverige har ett europeiskt godkännande i enlighet med direktiv 2007/46 (EG). Enligt dessa regler ska all utrustning i bodelen (kylskåp, säng med mera) vara ordentligt fastsatt i väggar, golv eller tak – bordet kan dock vara konstruerat så att det lätt går att flytta. Det finns även krav på att bälten ska finnas (och vad de ska klara i test) och att bilens säten klarar kraven på hållfasthet.
För husbilar finns däremot inte samma krav på testning av frontal- och sidokollision som för vanliga personbilar.
Trafikverket för dialog med EuroNCAP för att lyfta husbilar som en fordonsgrupp som är behov av opartiska konsumenttester.
Trafikverkets rekommendationer till konsumenter
- Välj säkra vägar med mittseparation.
- Håll hastighetsgränsen
- Se till att du inte har några lösa föremål i bodelen som exempelvis kaffebryggare. Ta bort bordet om du har passagare bak.
Trafikverkets rekommendationer till tillverkare
- På kort sikt – förbättra förankringen av inredningen i bodelen
- På kort sikt – se till att bordet är lätt att ta bort
- På lång sikt – se över så att grundfordonet är krocksäkert