sv en de

Nyhetsbrev oktober 2019

Vi trivdes och hade kul på Elmia!

Tack till alla som besökte oss på Elmia Husvagn Husbil. Kul att så många campingintresserade valde att bli medlem i vår förening.

I nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan hittar du många intryck från mässan och ett antal kommentarer från besökare.


Bra ljus minskar riskerna

När mörkret faller tidigare, samtidigt som regnvåt asfalt suger åt sig allt ljus kan bra belysning betyda oerhört mycket för säkerheten. Varje år sker till exempel mer än 60 000 viltolyckor och många av dem kunde undvikits med bättre belysning.

Bra extraljus kan göra skillnad. Det vita ljuset från xenon och LED gör det lättare att snabbt uppfatta om det dyker upp faror på vägen.

Prisskillnaderna kan ibland kännas märkliga. Ljusramper som ser likvärdiga ut kan kosta från tusenlappen till över 10 000 kr. Men många tester visar att det på längre sikt lönar sig att betala lite mer. Det finns kvalitetsskillnader både på lysdioderna och konstruktionen av ramper och strålkastare.

Moderna bilar har mycket känslig elektronisk utrustning. Av det skälet är det viktigt att LED-ramper är testade och godkända att inte påverka bilens system. E-godkännande på lamporna står både för att de uppfyller vissa regler för ljuseffekten, men också att de klarar krav på elektromagnetisk kompatibilitet och att de inte stör på normala radiofrekvenser. Titta också efter IP-klassning. De flesta ljusramper har IP66, 67 eller 68, som innebär att de är både damm- och vattentäta.

Tillverkare av extrabelysning till bilar märker ofta sina produkter med deras kapacitet i lumen, det vill säga uppmätt ljusflöde. Lumen säger en del om effekten, men långt ifrån allt. Belysningens konstruktion, glas och reflektorer avgör hur mycket ljus som i realiteten hamnar där den behövs.

Lumen som landar på vägbanan är alltså bra, men om konstruktionen i stället gör att ljuset sprids åt alla håll försämras sikten i dis och dimma, samtidigt som det kan bli bländande reflexer från till exempel stora vägskyltar.

På dagens bilar är det ofta svårt att placera extraljus så att de ger en bra ljusbild. Traditionella strålkastare stör dessutom aerodynamiken och kan vibrera störande om man inte hittar en tillräckligt stabil montering. Här har ljusramperna alla fördelar. De är smidiga, påverkar luftmotståndet minimalt och kan ofta skruvas fast i anslutning tillgrill eller nummerskylt. Nackdelen är att placeringen blir så låg att det kan ge skuggor om vägbanan är ojämn, men generellt ger bra ramper imponerande mycket ljus.

Ett budgetalternativ är att byta ut bilens ordinarie glödlampor mot högeffektslampor, som finns som både H4 och H7. De ger ofta både ett vitare ljus och klart förbättrad synbarhet på vägen. Den här förbättringen har dock ett pris. Mer effekt ger tydligt försämrad livslängd.

I år har tidningen Auto Motor&Sport testat den här typen av lampor från Bosch, Osram, Philips och GE. Samtliga får goda betyg när det gäller effekten, men livslängden stannar som sämst på 240 timmar för H7 och 400 timmar för H4.


Beredd på halkan?

Samtidigt som det är sensommarvarmt på sina håll i södra Sverige har den första snön fallit över vintersportanläggningarna i norr. Om du bor i den norra halvan av landet är det redan nu hög tid att fundera på att byta till vinterdäck.
Vinterdäck är obligatoriskt den 1 december – 31 mars, men du får använda dubbdäck 1 oktober – 15 april.
Mer om vinterdäcksreglerna hittar du på Transportstyrelsen

Till transportstyrelsen.se


Delad husbil år 2029?

Det finns forskare som satsar hela sin vakna tid på att försöka förutsäga framtiden. Det går skapligt i närtid.
– Jag kan inte vara säker på hur vi tillbringar vår fritid år 2029, men det finns trender som talar för att mycket blir annorlunda, säger Maria Vallentin, vd för Forsbergs Fritidscenter AB. Inte minst tror jag att delningsekonomi och andelsköp kommer att påverka hur vi äger husvagnar och husbilar.

Husvagns- och husbilsföretagen, både tillverkare och återförsäljare, är inne i en turbulent tid. De senaste åren har försäljningen av husbilar ökat dramatiskt samtidigt som husvagnsmarknaden har krympt och stagnerat.

Intresset växer
– Jag är övertygad om att intresset för campinglivet fortsätter att växa, säger Maria. Husbilen är ett perfekt koncept för nästan alla – från aktiva barnfamiljer till mor- och farföräldrar som vill ha ett eget krypin när de hälsar på barnbarnen. För att inte tala om alla äventyrare som behöver bra basläger vilka aktiviteter de än ägnar sig åt.
Intresset för husbilar växer, men kanske inte lusten att äga den?
Här tror Maria att vi kommer att se en förändring.

Trendbrott
– Vi kan få se samma trend som när det gäller personbilar, säger hon. I stora städer blir det allt vanligare att framför allt yngre människor inte äger någon bil. Däremot har de tillgång till bil när den behövs, via andelssystem, delningstjänster, internetbaserade grupper och så vidare.
Ofta är det driftiga entreprenörer som utvecklat helt nya sätt att få tillgång till det man behöver. Basen kan bestå av en app i en smart telefon. Den vägen kollar man var det finns en ledig bil, hämtar koder till nyckelskåp, registrerar användning och betalar.
Enkelt! Det blir ännu enklare när den som håller i tjänsten också sköter service och underhåll.

Slipper underhåll och service
– Jag tror att det kommer att utvecklas sådana tjänster också på husbilssidan, säger Maria. De flesta vill bara ha husbil för att åka och bo. Underhåll, service, reparationer och sådant är inget nöje och med delningstjänster av det här slaget kan man faktiskt slippa det.
Inte heller behöver man tänka på på- och avställning, uppställningsplats eller parkering när husbilen väntar på nästa resa.

Jourtelefon
– Det skulle också vara möjligt att koppla det här sättet att ha husbil till en ständigt tillgänglig jourtelefon, säger Maria. Ju mer avancerade husbilarna blir desto större blir behovet av snabb support. Det kan handla om allt från att hitta en säkring till att få igång en strejkande panna.
Den här utvecklingen på konsumentsidan ställer delvis nya krav också på försäljningsorganisationen.
– Det krävs helt enkelt stora, stabila företag för att möta nya behov av det här slaget, menar Maria.
Processen har redan startat. Under några år har bland annat Forsbergs Fritid fått nya delägare och startat flera filialer.

Större leverantörer
– Utvecklingen går mot att det blir några koncerner som levererar majoriteten av produkterna när det gäller både husbilar och husvagnar, säger Maria. Samtidigt satsar dessa företag på att kunna sköta allt när det gäller service och underhåll. Allt fler husbilsförsäljare blir samtidigt ackrediterade för service och reparation av bildelen.
– Nyckeln till framgång för oss, som företag, är tillgänglighet och service, konstaterar Maria. Framöver måste vi möta kunderna med bättre system på alla plan, både när det gäller digitala system och personliga relationer.

Grundpelare
Personliga relationer kommer att vara grundpelare för de företag som är med på plan även år 2029. Och hittills känner sig Maria ganska nöjd på det området:
– Våra kundundersökningar visar att vi ligger väldigt bra till när det gäller förtroende och relationer, säger hon. Men det förpliktigar. Ska vi ligga kvar i den positionen om tio år gäller det att vara på tå!

ANNONS

 


Tips för vintervilan

Dags för vintervila? Kolla nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan. Där hittar du massor av tips på vad som är bra att tänka på när husvagnen eller husbilen går i vinteride. Tidningen kommer ut ungefär samtidigt som du får det här brevet, så bevaka din brevlåda!


Fira hösten!

Hösten är festernas tid! När mörkret faller tänder vi ljus och trivs tillsammans med andra människor.
Vill du träffa både nya och gamla bekanta?
Anmäl dig till Caravan Clubs husbilsträff på Husbilslandet i Kristinehamn, den 11 – 13 oktober. Eller häng med på en kryssning, arrangerad av Allt om Husvagn&Camping den 10-11 november.
Eller båda!

Läs mer på caravanclub.se