sv en de

Nyhetsbrev december 2019


Den röda julen är modern

Nordiska museets etnolog, Jonas Engman, vet varför vi firar jul – egentligen. Här ger han bakgrunden till några av julens beståndsdelar. 

Varför heter det ”jul”?
–Ordet går förmodligen tillbaka på betydelsen ”fest”, ”inbjudan” och kan spåras till fornsvenskan. Det är mer tveksamt om det finns ett samband mellan julfirande och påstådda fornnordiska midvinterfester. I äldre tid användes uttrycket ’dricka jul’ istället för att ’fira jul’.

Varifrån kommer Jultomten?
–I nordisk folklig tradition finns gårdstomten, en människoliknande figur som skyddade gården och djuren. Gröten som vi idag förknippar med jul, sattes ut till honom, så att han skulle stanna kvar till nästa jul. Ordet tomte har att göra med tomt, alltså en äga. Under 1800-talets senare del dyker Jultomten upp på allvar. Förebilden finns i en katolsk helgonlegend om den givmilde St Nicolaus och har alltså inget att göra med gårdstomten. Varför han kallas ’tomte’ i Sverige har att göra med att jultomten under 1800-talet lånade drag av gårdstomten.

–Dagens jultomte har sin upprinnelse i det tidiga 1800-talet i USA, först i en dikt. I mitten av 1800-talets publicerades teckningar av en jultomte som liknar dagens och som kom att kallas St Nicolaus och senare Santa Claus. Jultomtens popularitet ökade i västvärlden under 1900-talet med konsumtionssamhället. I synnerhet blev han populär under efterkrigstiden.

Varför delar tomten eller bocken ut gåvor? 
–Jultomten förknippas med det givmilda helgonet St Nicolaus, som var barnens vän. Kopplingen i vårt land mellan Jultomten och julklappar dyker upp under sent 1800-tal. Innan dess delades julklappar ut av julbocken, ett ganska läskigt väsen som besökte framförallt de mer välbärgade hemmen. Bocken är en gestaltning av ondskan, men kopplingen historiskt mellan bocken och den gode St Nicolaus gör att bocken blir motsägelsefull, både ond och god. Och då blir han spännande!

Varifrån kommer julbocken? 
–Julbocken ser vi i vår tid oftast i halmversion. Bocken har sin bakgrund i julspel i medeltidens Tyskland. I dessa spel framträdde St Nicolaus med en get, som han höll i ett rep. St Nicolaus, den givmilde och snälle, tyglade på sätt ondskan och Djävulen i getens form.

Varför heter det ”julklapp”?
–Julklappen är modern. Den dyker upp i borgerliga hem under 1800-talet, samtidigt som Jultomten blir populärare. Ordet julklapp kommer av seden att på julaftonen busigt knacka på någons dörr och slänga in en träbit eller en täljd docka. En sorts gåva, kan man säga, men den ges på skämt. Det finns faktiskt en parallell i julrimmen, där julgåvorna gärna presenteras skämtsamt och gärna lite retsamt.

Varför är julen röd? 
–Jultomtens röda färg dyker upp under 1880-talet i teckningar i amerikanska tidskrifter. Men han har varit blå. Möjligen förstärktes den röda färgen av Coca-cola-reklamen under 1920-talet. I det nordiska bondesamhället var färg en oerhörd lyx och här finns inga spår av röd färg och julfirande.

Hur länge har vi haft julgran och varifrån kommer den? 
–Julgranen kommer till Sverige under 1600-talet, i samband med de svenska erövringskrigen i Tyskland. Under den här tiden lånade vi ganska mycket från tyskt område. Först användes den i adelsfamiljer, under 1700-talet kan man se den dyka upp utanför mer välbeställda bönders hem. Först under senare delen av 1800-talet blev den bredare spridd i befolkningen, både på grund av urbanisering men senare på grund av ett relativt ökat välstånd. Granens stora genombrott är dock under efterkrigstiden, det vi kallar Rekordåren.

Varför firar vi den 24 december, och inte den 25:e som den anglosaxiska världen?
–I Norden firar vi oftast aftnar, inte på högtidsdagen. I större delen av den kristna världen – numera även globalt – firas till exempel julen på vår juldag. Det är också då Jultomten kommer. Eller rättare sagt, han kommer om natten krypande genom skorstenen – hur nu det går till. Orsaken till afton-firandet går tillbaka till hur vi för flera hundra år sedan räknade dygnets timmar.

Läs mer om julen och andra högtider i Nordiska museets app Årets dagar.

 

Google Play        App Store

ANNONS

 


Husbilskampen lever

Från årsskiftet ska beräkningen av fordons koldioxidutsläpp baseras på testmetoden WLTP. Den ersätter den standardiserade körcykel som användes tidigare och är anpassad till hur moderna bilar används i trafiken. Skattesystemet bonus-malus innebär att törstiga fordon får dramatiskt höjd skatt som finansierar skattelättnader för bilar med lägre utsläpp. De nya mätmetoderna ger kraftig höjd skatt för bland annat nya husbilar.
Caravan Club och en rad branschföreträdare har startat ”Husbilskampen”, ett projekt som arbetar för undantag från de nya reglerna för husbilar.

Läs mer om husbilsbeskattningen        Läs mer om fordonsskatten


Tiden är däckens värsta fiende

– Under alla år i däckbranschen har jag träffat på högst två fritidsfordon med utslitna däck. Det är inte många mil som tar död på däcken på husvagnar och husbilar –det är tiden, konstaterar H-P, som Heinz-Peter Adlung kallas mest.

H-P är en av Sveriges mest kända däckhandlare. Det beror inte så mycket på att hans företag, ProDOB i Upplands Väsby, säljer väldigt många däck. H-P märks ändå. Sedan många år finns han med på mässor som Elmia Husvagn Husbil och liknande arrangemang där Däckteam visar upp aktuella däck, fälgar och nyheter som berör mässbesökarna. H-P både hörs och syns.

– Och jag är inte rädd att sticka att vara lite obekväm även i branschen, säger han efter sitt föredrag om däck på campingkryssningen med Viking Cinderella i mitten av november.

Det är ingen tvekan om att H-P vet vad han pratar om. Han har varit aktiv i branschen länge, men är dessutom passionerad husbilsåkare själv.

– Jag vet vad jag själv vill ha och det är jag beredd att stå för, säger han!

Han börjar sin presentation på campingkryssningen med att varna för att stirra sig blind på de uppgifter om däckstryck som finns i fordonstillverkarnas handböcker.

– Ta ett Fiat Ducato-chassi som enligt bilens manual ska ha 5,5 bar i däcken, säger han. De siffrorna gäller en transportbil, det vill säga de Ducato-bilar som levereras till hantverkare, budfirmor och liknande kunder.

Enligt H-Ps erfarenheter är det direkt fel att använda samma regler för lufttrycket om det handlar om en husbil.

– Firmabilarna kan variera väldigt mycket i vikt under en arbetsdag, förklarar han. Det är omöjligt att justera trycket så att det alltid är bästa möjliga på en sådan bil. Det är helt annat med en semesterlastad husbil. Den väger nästan alltid lika mycket, vilket ofta är samma som bilens totalvikt.

H-P har en enkel checklista för husbilsdäck:

  1. Väg bilen. Om möjligt ska du väga varje hjul separat eftersom det kan skilja ganska mycket i last beroende på var tankar, batterier mm är placerade.
  2. Använd det lufttryck som däcktillverkaren rekommenderar. Det är inte alltid samma tryck som det som bilens instruktionsbok säger.
  3. Kontrollera dina däck regelbundet. Anpassa lufttrycket efter både temperatur och last, men titta också på slitbanan och sidorna. Ojämnt slitage och sprickor i gummit på sidorna betyder att det är dags att fundera på nya däck. I vart fall ska du prata med din däckhandlare. Det kan vara dags för en framvagnsjustering, till exempel.
  4. M+S på däck betyder inte alltid att de är godkända vinterdäck! Det är en märkning som ursprungligen betyder lera och sand (mud and sand). Däcksmärkning är ett getingbo. Titta efter symbolen ”alptopp med snöflinga” eller fråga din däckverkstad om du är tveksam.

 

– Vi har gjort flera tester med olika typer av däck, men framför allt med att anpassa lufttrycket i däcken på husbilar, sammanfattar H-P. Som jag ser det finns det allt att vinna på att hålla koll på däcken. Bra däck med rätt lufttryck ger mer säkerhet, bättre komfort och är dessutom mest ekonomiskt.


VÅRT SUPERERBJUDANDE FORTSÄTTER UNDER 2020!
SEMESTER I ITALIEN MED UPP TILL 50% RABATT!

Camping Rubicone är tillbaka med vårt kanonerbjudande för alla medlemmar av Caravan Club of Sweden, under den kommande sommarsäsongen!

Erbjudandet gäller två personer, som under perioden 21 maj – 12 juli och 22 augusti – 20 september bara betalar 19,90€ vilket inkluderar el, användning av ett solparasoll på stranden, tillgång till poolområdet och deltagande i våra aktiviteter, utan extra kostnad.

HUSK: Medlemmar i Caravan Club har alltid tio procent rabatt på Camping Rubicones platser markerade som gröna, gula, röda, silver och comfort, men den rabatten kan dock inte kombineras med dette erbjudandet.

Mer info och bokning

 


EU uppdaterar märkningen av däck

EU:s kommande däckmärkning ska bland annat innehålla information om däckets is- och snögrepp, en fördel för nordiska konsumenter. Nuvarande däckmärkning ger ingen beskrivning av däckets egenskaper i krävande vinterförhållanden.

Syftet med däckmärkningen är att göra det enklare att välja däck som är mer bränsleeffektiva, säkra och tysta. De nya reglerna träder i kraft i maj 2021.

Ökande däckförsäljning på nätet och privat bilimport från Europa har ökat användningen av vinterdäck för centraleuropeiska vinterförhållanden i Norden. Och hittills har det varit svårt att se om ett vinterdäck är avsett för nordiska eller centraleuropeiska förhållanden. EU har nu kommit överens om att uppdatera däckmärkningen om bränsleeffektivitet och egenskaper. Den nya märkningen gör det enklare att jämföra olika däcktyper och gör det lättare att köpa rätt typ av däck även i nätbutiker.

Enligt nuvarande EU-märkning ska alla däck för personbilar och lätta lastbilar ha ett klistermärke som anger däckets våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet. På lastbilsdäck krävs inget klistermärke, men uppgifterna ska vara lättillgängliga vid däcket hos däckhandlaren. Den viktigaste egenskapen för vinterdäck i Norden är isgrepp, men nuvarande däckmärkning innehåller inga uppgifter om det.

– Nuvarande däckmärkning är vilseledande för konsumenterna. Den nya däckmärkningen har information om däckets isgrepp vilket gör det lätt att se om däcket passar för nordiska förhållanden, säger Jarmo Sunnari, ansvarig direktör för internationella standarder på finska Nokian Tyres.

Enklare att köpa däck

Nordiska vinterdäck är speciellt utvecklade för att ge bra is-och snögrepp. I Centraleuropa är vintrarna våta och där är den viktigaste egenskapen ett bra våtgrepp. Den egenskapen räcker inte för att åka säkert på nordiska vägar.

– Det största problemet idag är att däck som marknadsförs som vinterdäck inte alltid passar för alla vinterförhållanden. Däck för centraleuropeiska vinterförhållanden är helt annorlunda än däck för nordiska vinterförhållanden. Isgrepp och våtgrepp på ett däck är helt motsatta egenskaper. Om konsumenten bara tittar på däckets våtgreppsegenskaper är risken stor att de köper fel typ av vinterdäck, säger Jarmo Sunnari.

Den nya isgreppsmärkningen krävs till att börja med bara på personbilsdäck. Märkningen grundar sig på ett isgreppstest som bara däck som är utvecklade för nordiska vinterförhållanden kommer att klara.

EU:s däckmärkning:

Däck för personbilar och lätta lastbilar ska ha en EU-märkning (klistermärke) som redovisar våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet.

Det uppdaterade klistermärket kommer även att innehålla information om däckets is- och snögrepp.

Uppgifterna om däckets is- och snögrepp kommer att finnas på alla dubbfria vinterdäck. Den nya däckmärkningen gäller inte dubbdäck.

Den nya märkningen börjar gälla den 1 maj 2021.


Caravan Stockholm inställt

Caravan Stockholm har under flera år varit årets första mässa. Varje år har mässan lockat besökare från i huvudsak Mälardalen för att titta närmare på årets nyheter. Samtidigt har Caravan Stockholm bjudit på seminarier, underhållning och information om spännande resmål. Men redan nu är det klart att det inte blir någon mässa nästa år.

Mer info