Nyhetsbrev februari 2020
Premiär för Caravans campingfestivaler
Under 2020 arrangerar Caravan Club en helt ny typ av medlemsarrangemang.
Redan under Kristihimmelsfärdshelgen, den 21-23 maj, är det dags för urpremiär för Caravans första campingfestival.
Den går av stapeln i Campingsveriges hjärta, Kristinehamn. Därefter blir det ytterligare två arrangemang under sommaren, i Ockelbo och på Sturkö.
Läs mer i nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan.
Dags för ny husbilsmässa
Den 6-8 mars är det premiär för en helt ny husbilsmässa på Kistamässan i Stockholm. Då öppnar portarna för Husbil 2020 Stockholm – frihet på hjul. Bakom arrangemanget står de båda företagen Autohallen och Skoklosters Husbilar och Husvagnar, men redan nu är det fler andra återförsäljare som vill delta. Caravan Club kommer att finnas med på mässan och medlemmar kommer att få fri entré.
Läs mer i nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan.
Fler fast för rattfylla
Över 36 000 blev av med sitt körkort under 2019. Det betyder att antalet återkallelser fortsätter att öka.
Ett vanligt skäl till indraget körkort är drog- eller rattfylleri. 6 499 förlorade sitt körkort av det skälet – och statistiken är dyster. Antalet ökade med 13,1 procent från år 2018.
Fritidsmässan lägger ner
Det blir inga fler Fritidsmässor i Kristinehamn. I januari beslutade arrangörerna att ställa in årets mässa på grund av kraftigt vikande intresse från utställarna. Det har, enligt arrangörerna, blivit allt svårare att locka branschen till Fritidsmässan och därför väljer man inte bara att ställa in i år utan att lägga ner verksamheten.
Hovrätten fällde handlare
Köparen fick inte vad hen betalat för. Husvagnen saknade avtalad markis och det fanns, enligt köparen, en rad andra fel.
Nu har företaget som sålde vagnen fällts i hovrätten, trots att kunden själv sålt husvagnen på en auktionssite.
Stenas nya färjelinje invigd
Lördagen den 1 februari invigdes Stena Lines nya färjelinje mellan Halmstad och danska Grenå. Invigningsfesten lockade tusentals besökare på båda sidor av havet. Dagen markerade en historisk start för den nya Kattegattregionen som ska stärka bandet mellan de båda länderna.
Invigningsfesten pågick hela helgen och smygstartade redan på fredagskvällen när Stena Nautica för sista gången la ut från Varbergs hamn och satte kurs mot Grenå. Hundratals Varbergsbor hade samlats för att vinka av färjan som trafikerat staden sedan 1960.
Tidigt på lördagsmorgonen startade invigningsceremonin av den nya linjen i Grenå hamn. Bland deltagarna fanns Danmarks transportminister Benny Engelbrecht som också åkte med på premiärturen till Halmstad där närmare 8 000 besökare hade samlats för att hälsa Stena Line välkomna till Halmstad med fanfar och folkfest.
På plats för att invigningstala fanns förutom den danska transportministern också Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth, Hallands landshövding Lena Sommestad och Stena Lines ägare Dan Sten Olsson.
– Gyllene tider för sjöfarten och Halmstad, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth. Den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå betyder det mycket för besöksnäringen, godstransporter och klimatsmart utbyte mellan Sverige och Danmark.
Den nya färjelinjen för Sverige och Danmark närmare varandra och knyter ihop Kattegattregionen och de tre städerna Halmstad-Grenå-Århus. Under hösten 2019 skrev Halmstads kommun och Norddjurs kommun under en överenskommelse om samarbete i ”Kattegattalliansen”, en gemensam vision om att utveckla alla delar av samhället, inte minst besöksnäring, näringsliv, utbildning, sport och kultur.
– Den nya färjelinjen ger oss stora möjligheter och nu är det upp till oss att förvalta det på bästa sätt genom politiken, näringslivet och tillsammans med invånarna, sa Jonas Bergman, kommunstyrelsens ordförande, Halmstads kommun.
Stena Line räknar med att fördubbla både frakt- och passagerarvolymerna på linjen inom fem år.
– Den nya färjelinjen förstärker logistiknätverket mellan länderna och kan leda till ökad lastbilstrafik framförallt från Jylland till Sverige, sa Tony Michaelsen, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer. Men färjorna kommer också att i hög grad att gynna turismen. Tillsammans med destinationsbolagen och aktörer inom besöksindustrin på både den svenska och danska sidan ska Stena Line skapa nya reseupplevelser för många människor i många år framöver.
Det kan bli flexiblare skatteregler för husbilar
Regeringen har tagit till sig av den kritik och de synpunkter som bland annat framförts genom ”Husbilskampen” – ett samarbete mellan flera branschorganisationer, företag och bland andra Caravan Club.
Finansdepartementet konstaterar att husbilar skiljer ut sig eftersom de används som fritidsfordon och inte körs så långt som andra bilar. Regeringen anser att detta bör beaktas i skattelagstiftningen. Skatteverket får därför i uppdrag att utreda förmånligare och mer flexibla villkor för återbetalning av skatt för husbilar i samband med att de ställs av. Utredningen sker i samarbete med Transportstyrelsen.
– Det är rimligt att husbilar beskattas för sina utsläpp när de körs. Men husbilar används inte som andra bilar. Därför ska det vara enkelt att ställa av husbilen och inte skatta för en husbil när du inte använder den, säger finansminister Magdalena Andersson.
Nya husbilar som är registrerade som personbil klass II omfattas av bonus–malus-systemet. Systemet innebär att miljövänliga fordon får en bonus samtidigt som fordon med höga utsläpp betalar en förhöjd fordonsskatt.
Finansdepartementet har gett Skatteverket och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda förenklade och mer flexibla regler för fordonsbeskattning av nya husbilar. I första hand handlar det om att Skatteverket ska utreda villkoren (karenstiden) som finns för av-och påställning. Utredningen ska ske skyndsamt, ett förslag ska enligt uppgift ligga framme redan i slutet av februari.
För husbilsägarna är den viktigaste punkten i uppdraget att utreda hur reglerna kan ändras så att skatt inte tas ut för husbilar som omfattas av bonus–malus vid avställningsperioder som är kortare än 15 dagar.
Branschorganisationen HRF välkomnar Magdalena Anderssons besked, men påpekar samtidigt att de förändringar som ska utredas inte påverkar den stora skattehöjningen. Av det skälet tänker HRF att fortsätta arbetet inom Husbilskampen, för en rättvisare beskattning av husbilen.