Dags att lätta på däcktrycket

Däck är en hel vetenskap och produktområdet upplevs för många som en djungel att navigera i. Vissa etablerade sanningar har dessutom många år på nacken och gäller inte längre. Vi vände oss därför till en auktoritet i husvagns- och husbilsbranschen för att få goda råd om hur man ska tänka kring däck till fritidsfordon.

Publicerad2024-04-05

Däcktryckstatus
Högt däcktryck På grund av däckets uppblåsta form, som en ballong, koncentreras kraften i mitten. Det gör att kraften utmed kontaktytan blir ojämn, vilket get ett ojämnt slitage av slitbanan.

Lågt lufttryck Det gör kontaktytans bredd större, vilket resulterar i för mycket kraft på ena av slitbanans kanter. Yttre nötning kan skada alla delar på däcket. Det ger även en högre lutning på sidväggen jämfört med lutningen vid optimalt lufttryck, vilket kan vara farligt.

En sak kan vi under alla omständigheter slå fast; det enda som håller din husbil eller husvagn kvar på vägen är en uppsättning gummidäck vars kontaktyta med underlaget motsvarar en handflata.

– Många tänker ju inte på det. Snygga fälgar och glänsande lack sticker ut, men de svarta gummisulorna noteras sällan. Ändå är de kontakten mellan gud och helvete, säger Heinz-Peter Adlung med ett leende.
HP, som han kallas, har lång erfarenhet av däck till fritidsfordon och driver däck- och bilverkstaden Prodob. Han är känd för raka besked och levererar omgående sitt bästa råd till alla som äger ett fordon.

– Kolla ringtrycket! Luft är gratis och ändå är ringtrycket ofta det som fordonsägare är sämst på att kolla. För högt eller för lågt tryck är en stor bov när det gäller säkerhet och ekonomi. Ringtrycket påverkar till exempel bränsleförbrukning, bromssträcka och möjligheten att göra en undanmanöver, säger HP.

Åldras av värme
En husvagn står ofta stilla länge och när det väl är dags att flytta den är det lätt att glömma att kolla däcken.

– Däck som inte rullar utan står på en camping, ofta inkapslade bakom en däckhätta eller förtältsduk, åldras snabbare. Värmen torkar ut gummit och torrsprickor uppstår. Husvagnsdäck byts oftast på grund ålder, inte för att de är utslitna.
Ett riktmärke för vid vilken ålder däck bör bytas ges av reglerna för Tempo 100, det certifikat som krävs för att köra i 100 km/h på tyska motorvägar. För att bli godkänd får däcken vara maximalt sex år gamla.

– Man kan likna det vid de suddgummi som man hade i skolan förr. Ett nytt suddar bra, men ett gammalt smulas sönder och faller i bitar. Gummi är ju ett naturmaterial, ålder gör däcken torra medan värme tar bort elasticiteten och gör dem hårda som hockeypuckar, förklarar HP.
Vilken typ av däck husvagnen ska ha avgörs av vikten. Moderna vagnar har C-däck eller förstärkta däck som är RF-märkta. För husvagnar som vägs upp till en ny totalvikt vill HP höja ett varningens finger.

– Det är viktigt att även däcken klarar den nya totalvikten. Vid en uppvägning förstärks chassit, men det har hänt att däcken glömts bort. Det kan vara så att man måste byta däck och fälgar.

Ofta för högt tryck
Övervakningssystemet TPMS håller koll på ringtrycket åt dig. På nyare fordon är systemet standard, men det går att installera i efterhand på alla husbilar. På en display inne i bilen visas i realtid ringtryck och temperatur på varje enskilt däck.

– Temperaturen bör vara 60–65 grader. Ökar den till runt 80 grader så är troligen ett hjullager på väg att gå sönder eller så ligger bromsen på.
TMPS visar hur däcktrycket varierar beroende på vikt och körsträcka. Många är ovetande om hur dessa faktorer påverkar däcken.

– Ett tungt fordon pressar däcken mot underlaget. Då ökar värmen och luften i däcken expanderar, vilket ökar däcktrycket. Alltså bör man inte ha så högt däcktryck som chassitillverkaren anger i manualen, då den siffran inte är avsedd för en fullastad husbil. För högt däcktryck leder till vibrationer, obekväm körning och ökad bränsleförbrukning, säger HP.
Sin egen husbil, som är tvillingaxlad och väger 7500 kilo, pumpar han med 4,5 kilo fram och 4 kilo bak. Efter två mils körning visar TPMS att däcktrycket ligger på 5 kilo runtom.

– Systemet mäter så exakt att det ger utslag för upprepad körning i rondeller då hjulparet på husbilens ena sida utsätts för större tryck, tillägger HP.

Vad betyder märkningen?
Från beteckningarna på däckets sidor kan du utläsa mycket information. Ett vanligt förkommande däck är 225/75 R16 CP 118R.
Det betyder följande:
225 anger däckets bredd i millimeter.
75 anger däckets höjd i procent av bredden.
R betyder att det är ett radialdäck.
16 anger fälgens diameter i tum.
CP beyder Camping Pheu vilket står för husbilsdäck.
118 index för maxbelastning.

Andra märkningar som förekommer är:
DOT datummärkning där de två första siffrorna i den fyrsiffriga koden anger tillverkningsveckan och de två sista siffrorna tillverkningsåret. Till exempel betyder 4823 vecka 48 år 2023.
M+S står för Mud and Sand och anger att däcket kan köras utanför asfalt.
Alptopp och snöflinga – anger att däcket är klassat som vinterdäck i Europa, dock inte per automatik i Sverige.

Olika däcktyper
En fråga som ofta diskuteras är hur många däcktyper det i grunden finns.

– I min värld finns det sommardäck och vinterdäck, inget annat. Så kallade året-runt-däck bör man avstå, säger HP bestämt.
Vinterdäck delas upp i dubbdäck och friktionsdäck, alltså dubbfria vinterdäck. Friktionsdäck finns i två varianter – nordisk och europeisk.

– Den nordiska varianten har samma gummiblandning som dubbdäck och passar för kalla klimat. Europeiska friktionsdäck är mer som sommardäck och tål högre temperaturer bättre. De passar till exempel för husbilsåkare som övervintrar i Spanien.
Om friktionsdäcket är nordiskt eller europeiskt går inte att utläsa av däckets märkning.

– Ibland framgår det av produktnamnet, annars får man fråga i fackhandeln.
För närvarande är det lagligt att köra på dubbfria vinterdäck året om, men det kan ändras redan i juni.

– Då tar Transportstyrelsen ställning till förslaget att förbjuda vinterdäck under sommaråret. Anledningen är att de är inblandande i merparten av olyckorna på sommaren. Ett nordiskt friktionsdäck kan ha nästan dubbelt så lång bromssträcka som ett sommardäck, det hänger på gummiblandningen, säger HP som välkomnar en lagändring.

Stora krav på husbilsdäck
En annan fråga som berör husbilägare är skillnaden på CP-däck (camperdäck) och C-däck (cargodäck). Vissa menar att det går bra att köra på C-däck, den däcktyp som grundfordonet normalt levereras med.

– C-däck är avsedda för transportbilar som väger 1 800 kilo och är normalt lastade. En husbil är något helt annat, den ligger ofta på sin maxvikt på 3 500 kilo med rörlig vikt och otacksam viktfördelning. Det ställer mycket större krav på däckens stabilitet, säger HP.
CP står för Camping Pneu och har en kravspecifikation som liknar den för lastbilsdäck. Det handlar i båda fallen om däck som ska prestera bra under långa resor med en tung last. Ett husbilsdäck har ofta även ett däckmönster anpassat för lite högre hastigheter än C-däck.

Säkerheten viktigast
Det finns en uppsjö av märken och modeller på däckmarknaden. HP inser att han som däckhandlare är part i målet, men menar ändå att ett premiumdäck är det bästa valet.

– Merkostnaden för ett kvalitetsdäck jämfört med billigare budgetdäck är försumbar utslaget per körd mil. Men framför allt ökar säkerheten för både dig själv och dina medtrafikanter.
Han menar även att kostnaden för bra däck är liten i paritet med amorteringar, drivmedel, försäkring, skatt och ställplatsavgifter.

– Våra bästa husbilsdäck kostar runt 5500 kronor styck. Det håller i 5–6 år vilket blir mindre än en tusenlapp om året.

Vilket mönsterdjup gäller?
Vid sommarväglag ska däck ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup. Vid vinterväglag gäller minst 3 millimeter för lätta fordon och personbilar och minst 5 millimeter för tunga bilar.

Så förvarar du dina däck

  1.  Rengöring
    Använd rengöringsmedel, vatten och en däckborste. Det behövs inget annat, som till exempel glansprodukter vilket snarare förkortar livslängden. Se till att däcken är helt torra.
  2. Välj plats
    Förvara inomhus – svalt, torrt och måttligt ventilerat. Undvik framför allt värme och UV-strålar vilka kan orsaka skador i gummit. En källare är idealisk.
  3. Stapla
    Däck på fälgar staplas med fördel på varandra. Alternativt kan de hängas på däckställ eller krokar. Ta av ev transportpåsar, de innesluter värme som bryter ner gummit.

 

Regler för vinterdäck
Om det är vinterväglag ska vinterdäck användas 1 december–31 mars. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Du får använda dubbdäck även annan tid om vinterväglag råder. Vinterväglag innebär snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Övervaka däcken med TMPS

TPMS står för Tyre Pressure Monitoring System och är ett system som blir allt vanligare i nya bilar. TPMS är ett system som övervakar lufttrycket i däcken och sänder informationen till föraren under körning.
Systemet kan installeras på alla husbilar oavsett märke och årsmodell. Priset är 2 700-4 000 kronor beroende på antal hjul.

Fördelar med TPMS:

  • Mindre bränsleförbrukning.
  • Förminskat utsläpp av koldioxid.
  • Mindre däckslitage.
  • Kortare bromssträcka.
  • Lägre risk för vattenplaning.

 


Visste du att…
… den skotske veterinären John Boyd Dunlop utvecklade det första luftfyllda däcket?
Det sägs att han ville göra sin sons cyklande på Belfasts stötiga kullerstensgator säkrare och snabbare. Han experimenterade med en luftfylld innerslang och en yttre slityta av gummi.
År 1888 stod den första cykeln med luftdäck färdig och succén var ett faktum. Året därpå startades Dunlop Rubber Company och än idag är Dunlop ett känt däckmärke.

HP:s bästa tips!

  • Kolla ringtrycket vid var tredje tankning. Gratis och snabbt gjort!
  • Syna eventuella skador och sprickor. Passa på varje gång du tankar.
  • Byt däck i god tid. Vänta inte tills mönstret är nere på minsta lagliga nivå (1,6 mm).
  • Lägg pengar på däck, välj premium. Snåla inte på sånt som har med säkerhet att göra – till exempel däck och torkarblad.

 

Uppdaterar…
  • Inga produkter i varukorgen.