Det vill potentiella Sverigebesökare se och göra
Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige. Analysen innehåller helt färska fakta om vilka som reser på semester till Sverige, hur många de är, hur de reser hit, hur länge de stannar, vilken typ av semesterresor de föredrar, hur de bor och vilket ressällskap de har.
Publicerad2024-11-29
Analysen innefattar cirka 80 miljoner potentiella Sverigebesökare och finns publicerad på Visit Swedens sajt för besöksnäring, företag och intresserade.
Sammanlagt har över 9 000 intervjuer via internet genomförts bland globala resenärer som är potentiella besökare av Sverige i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige.
– God kunskap om målgruppen som attraheras av det Sverige erbjuder, är direkt avgörande för Sveriges turism- och besöksnäring för att utveckla erbjudanden, produkter, destinationer, verksamheter och marknadsföring, säger Tina Olsson som är strategisk chef för Visit Sweden.
Några axplock från analysen är att Sverige inte längre uppfattas som dyrt, vilket Sverige gjort i decennier. 85 procent tycker att Sverige är ett intressant resmål. 55 procent har redan varit här och vill återvända. Sveriges natur rankas som nummer ett bland reseanledningarna för att semestra i Sverige från Danmark, Frankrike, Tyskland, USA – och av svenskarna själva.
LÄS MER – https://corporate.visitsweden.com/kunskap/malgrupp/
Pressbild.