Nyhetsbrev mars 2019

Vad vill du göra på träffarna?

Vill du cykla mountainbike, lära dig dansa, testa paddling, fiska eller lära dig mer om din husbil/husvagn?

Det finns en stark tradition av att arrangera medlemsträffar inom Caravan Club. Förr kallades det rallyn, beroende på att idén kom från de brittiska campingorganisationerna. Där reste folk från hela landet till en plats där man sedan umgicks och levde campingliv under några dagar eller veckor. Caravan Club har förvaltat den traditionen väl. Sedan föreningen bildades, 1958, har den här typen av träffar varit lite av organisationens ryggrad.

Träffarna har naturligtvis utvecklats, men i många stycken ser de ut som de alltid har gjort. Vi samlas, har långbord, dansar, går tipspromenad, hittar på lite lekar med barnen, har lite fler långbord, dansar och skiljs sedan åt.

Hur skulle det kunna se ut i stället?

Vi träffas, fikar och sedan tar anlitade danslärare över och lär ut grundstegen i låt oss säga lindy hop. Kursen håller på ett par timmar. Dagen efter fortsätter kursen, med paus för någon utflykt i trakten, en spännande dansfilm eller något liknande. På kvällen blir det final med dans där vi får chansen att praktisera vad vi just lärt oss.

Här är några träffteman som vi skulle kunna arrangera. Kryssa för det som lockar dig mest så ska vi testa om vi kan genomföra din favoritträff.

Vilken aktivitet lockar dig?

[poll id=27509]

App hjälper dig fågelskåda

Appen Lärkvitter har fått ny design och utökats med nya fågelarter som är vanliga i trädgårdar och gårdsmiljöer. I den nya versionen finns nu även fågelarter som ofta besöker våra fågelbord på vintern. Med hjälp av ljud och bild kan användaren lära känna fåglarna och få veta mer om vad som får dem att trivas.

LärKvitter lanserades 2011 och har sedan dess laddats ner mer än 130 000 gånger. Appen har kontinuerligt fyllts på med nya fågelarter och de senast nytillkomna fåglarna är blåmes, bofink, entita, koltrast, rödhake, svartvit flugsnappare och talgoxe. Appen visar bilder och fakta om totalt 46 arter som trivs odlingslandskapet. Den innehåller också en quiz som tränar upp förmågan att känna igen fågelläten. Appen LärKvitter är kostnadsfri och kan laddas ner till iPhone och Android.

– Jordbrukslandskapets fåglar skänker glädje åt många och vi ser att det finns ett stort intresse att lära sig mer om dem. I LärKvitter kan man nu även hitta fågelarter som ofta besöker våra fågelbord på vintern. Vi hoppas att många tar vara på möjligheten att med hjälp av appen lära sig mer om hur vi kan gynna olika fåglar, säger Petter Haldén, Hushållningssällskapet, som bidragit med underlag till appen.

LärKvitter har tagits fram inom projektet Mångfald på slätten som är ett samarbetsprojekt mellan Jordbruksverket och jordbruksnäringen. Syftet är att öka den biologiska mångfalden i områden med intensiv jordbruksproduktion.

Mer information

Läs mer om LärKvitter och ladda ner appen

Gynna fåglar

Dystra siffror vid synbesiktning

– Siffrorna från Synbesiktningen är alarmerande, säger Awet Tesfamariam, chef för kliniska frågor på Synoptik. Som optiker vill jag råda alla som kör bil att vara noga med att kontrollera sin syn. Det kan vara ett av de enklaste sätten att undvika en trafikolycka.

Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att mer än var fjärde bil (27 procent) har brister i belysningen och därmed kan försämra sikten för sig själv eller för sina medtrafikanter.

– Många saker kan man kontrollera själv och åtgärda innan man åker iväg med bilen. Det är särskilt viktigt med en fungerande och rätt inställd belysning för att se och synas nu när det är mörkt, säger Morgan Isacsson, Bilprovningens expert på kontrollbesiktning och bilar.

– Felaktig belysning, trafikfarlig syn och att många upplever att de ser sämre i mörker innebär en allvarlig trafikfara. Att testa sin syn regelbundet borde vara lika självklart som att själv kontrollera och besikta bilen, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Se filmen som visar hur det är att köra med trafikfarlig syn.

Sju tips för att se och synas i trafiken

  1. Synskärpa: Synen förändras långsamt hela tiden, ofta utan att vi märker det. Särskilt efter 45-årsåldern, då ålderssynthet börjar smyga sig på för de allra flesta vilket också påverkar avståndsseendet. Tips: Gör ett gratis syntest i en syndator hos optikern vartannat år för att vara säker på att du har en trafiksäker syn.
  2. Blänk och reflexer: När vintersolen står lågt och snön har fallit är risken för bländning extra stor. Tips: Se till att du har solglasögon med polariserande glas som motverkar både reflexer från sol och blänk från mötande bilar. Till glasögon finns dessutom trafikglas som är anpassade för bilkörning, med bättre kontrast på dagen och som minskar reflexer och bländning vid mörkerkörning.
  3. Hel- och halvljus: Kontrollera att glödlamporna för både hel- och halvljus fungerar. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt ut ”originallamporna” till godkända tillbehörsglödlampor som avger mycket mer ljus.
  4. Positionsljus: Kontrollera att positionsljusen fram (vitt eller gult) och bakljusen (rött) fungerar och lyser tillräckligt starkt. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt till ”Longlife-lampor” som håller längre.
  5. Blinkers: Kontrollera att alla blinkerslampor (orangegula) fungerar. Tips: Tryck på knappen för varningsblinkers så kan du kontrollera alla lampor samtidigt.
  6. Bromsljuset: Kontrollera att alla lampor för bromsljuset fungerar. Tips: Glöm inte bort det extra bromsljuset som är vanligt på nyare bilar.
  7. Reflexer: Kontrollera att bilens reflexer (röda) baktill finns och är oskadade.

Annons


DFDS – Ta båten och få en bekväm start på semestern!

Ska du på bilsemester i sommar? Parkera din husbil eller husvagn ombord och koppla av medan vi tar dig närmare din destination. Njut av god mat, handla till taxfree priser i shoppen och sov gott i våra bekväma hytter. Nästa morgon vaknar du utvilad och redo för nya äventyr.

Du som är Caravan Club-medlem får 10% i rabatt när du bokar båtresan med DFDS. Du får 10 % i rabatt på ordinarie priser för båtresa med bil, husbil eller husvagn. Res runt på egen hand i England, Norge och Litauen. Koppla av ombord med god mat och underhållning medan vi tar dig mot ditt nästa resmål.

Varmt välkomna ombord!

Läs mera och boka här

 


Fotograf: Kenneth Hellman.

Ta körkort är att lära för livet

Översynen av förarutbildningssystemet för personbil, behörighet B startade våren 2018 och har gått igenom alla moment från ansökan om körkortstillstånd fram till och med den prövotid som gäller efter taget körkort.

– Förslaget innehåller flera förändringar. Framför allt handlar det om att öka förståelsen för vad som krävs av en blivande förare och säkerställa att alla utbildningsmoment kommer med i utbildningen. Det måste finnas ett större fokus på att lära för livet och bli en trafiksäker förare, snarare än att bara klara provet, säger Kristina Hagberg, chef Trafikverket Förarprov.

Förslaget innebär bland annat att de blivande förarna behöver få mer stöd för att se vilka kunskaper de har och vad de behöver utveckla. Det är tänkt att ske med hjälp av en digital plattform och en webbaserad utbildningsstruktur. Förslaget omfattar också en ny utbildning av den som är handledare vid privat övningskörning. Samtidigt föreslås åtgärder för att göra det lättare för fler att mängdträna, till exempel genom att ge kommuner och ideella föreningar chans att erbjuda handledare.

Förslag finns också på att fler obligatoriska delar införs för att säkerställa utbildningsmoment som är svåra att testa vid prov. Ett annat förslag är att innan man får göra körprovet ska kunskapsprovet (teoriprovet) vara godkänt. I dag ska man göra körprovet även vid underkänt kunskapsprov, för att sedan göra om kunskapsprovet. Förslaget innebär även att efter fyra underkända prov ska den blivande föraren göra en fördjupad återkoppling innan ytterligare prov kan bokas.

Översynen har genomförts gemensamt av Transportstyrelsen och Trafikverket. Arbetet har skett i samverkan med olika intressenter: utbildningsbranschen, olika kundgrupper, Försvarsmakten, Skolverket med flera.

– Det har varit viktigt för oss att stämma av arbetet under resans gång med de intressenter som berörs av översynen. Dialogen med utbildningsbranschens aktörer har varit mycket givande och konstruktiv. Vi har genomfört en kundundersökning för att få in de blivande förarnas perspektiv. Dessutom har vi tagit hjälp av forskare som bland annat gjort en genomlysning av erfarenheter från andra länders förarutbildningssystem, säger Björn Renberg, enhetschef på Transportstyrelsen.

Yllestrumpa ger batteriet längre liv

Moderna batterier utvecklas för att fungera bäst vid rumtemperatur.

Vid andra temperaturer, både kallare och varmare, fungerar de sämre och vid en rejäl köldknäpp kan det lätt hända att du råkar ut för en ovanligt snabbt urladdad Iphone.

I kyla minskar batterikapaciteten på grund av att den lägre temperatur ökar det inre motståndet, vilket i sin tur hindrar batteriet från att förse din apparat med den energin som behövs. Webbplatsen Battery University har en detaljerad genomgång av hur det hela fungerar, och förklarar varför digitala prylar är mer känsliga för högt motstånd än till exempel en gammaldags ficklampa.

Vid −20 ˚C slutar många batterier att fungera helt, även om det finns specialtillverkade lithium-jonbatterier som klarar lägre temperaturer.

Den goda nyheten är att effekten av kylan är kortvarig och batteriet återställs mer eller mindre fullständigt när det värms upp igen. Annat är det vid höga temperaturer. Om du laddar din Iphone vid 45˚C kan batteriets livslängd halveras. Det finns en risk att batterier skadas allvarligt av för mycket urladdning vid riktigt låga temperaturer, men din mobil kommer stängas av innan batteriet hinner tömmas så långt.

Det bästa är så klart att försöka hålla din mobil och andra prylar någorlunda nära rumstemperatur. Här är några tips:

Ha batteriet nära kroppen
Det första tipset är att värma telefonen med jacka och kroppsvärme. På så vis överlever batteriet och telefonen håller sig vid liv.

Stäng av telefonen eller sätt den i flygplansläge
En smart telefon inte går naturligtvis inte att använda i avstängt läge eller i flygplansläget, men det sparar batteriet och telefonen fungerar när den verkligen behövs.

Ta bara fram den i nödfall
Försök stå emot instinkten att kolla varje nytt meddelande omedelbart. Är det −10˚C ute är det förmodligen rätt obehagligt att stå och fingra på telefonen i alla fall.

Använd handsfree
Om du måste prata i telefon använd handsfree eller hörlurar med mikrofon. Du slipper hålla i telefonen och få kalla händer och den kan ligga kvar i sin isolerande ficka.

Undantagslösning – varmkör den
Om du måste ha mobilen framme av någon anledning finns det faktiskt en sak du kan göra för att hålla temperaturen uppe: Kör en tung app, som ett rejält 3d-spel. Att prata i telefon eller följa vägbeskrivningar i Kartor kan också fungera, men det håller bara kylan borta en stund.

Ta med en powerbank
Smarta telefoner dör när det är för kallt för att batteriet påfrestas mer än vanligt. Koppla telefonen till ett bärbart batteri, en så kallad powerbank, när det vankas utomhusutflykter. Koppla in telefonen och stoppa ner den i en värmande väska.

Skal och skydd
Det finns olika specialskal för att hålla telefoner varma. Ett billigare alternativ är en gammal yllestrumpa Stoppa i telefonen och förslut väl så klarar batteriet väder och vind bättre.

Källa idg.se

Höjd skrotpremie ska fasa ut dieselbilarna

Danmark satsar på skrotningspremie för att bli av med de smutsigaste dieselbilarna. Nu får danskar som skrotar sina gamla dieslar 5 000 danska kronor.
Det här innebär en mer än fördubblad höjning av skrotpremien och ingår i den plan som ska minska utsläppen från fordonsflottan. 100 miljoner danska kronor har öronmärkts för satsningen och gäller dieselbilar från 2006 eller tidigare.
– Vi räknar med att det kommer att skrotas cirka 36 000 gamla dieselbilar inom ramen för systemet, vilket innebär att vi får mycket mindre luftföroreningar i Danmark, säger miljö- och livsmedelsminister Jakob Ellemann-Jensen (Venstre), till Ritzau.


Årets FICC rally arrangeras av vår franska systerorganisation FFCC i Châteaubriant i Västra Frankrike. Regionen är full av berömda turistattraktioner och sevärdheter. Rallyt kommer bjuda på underhållning i form av musik och dans, lokala kulinariska överraskningar och en möjlighet att ta del av det digra utflyktsprogrammet. Extra tydligt märks den lokala anknytningen till mat i utflyktsprogrammet där det finns fem olika måltidsalternativ som rallydeltagarna kan förboka.

Läs mer och boka här


EUROPA Rally 2019

Årets europarally arrangeras på camping Čikat på ön Lošinj, vitalitetens ö. Lošinj är känd för frisk luft och kristallklart vatten, soligt klimat och spännande natur. Ön är också känd som en kurort. Lošinjs skärgård bjuder på många lugna pittoreska platser där ni kan njuta av den lugnande atmosfären året runt. Ni kan ta promenader och vandringsturer på öns ca 25 mils vandringsleder eller prova på en mängd sportaktiviteter och ge det lokala köket en chans.

Campingen som träffen arrangeras på är familjecampingen Cikat, Campingen ligger i den pittoreska Cikat bukten omgiven av tallskog. Campingen ligger också nära staden Mali Lošinj, den största staden på de kroatiska öarna. Campingen bjuder på aktiviteter för besökare i alla åldrar med lekland, sportaktiviteter och ett vattenland med flera olika pooler.

Oavsett om ni vill slappa vid poolen eller vandra och cykla längs de många lederna så bjuder campingen och ön Lošinj på något för alla i familjen

Rallyt har ett rikt programutbud med båtutflykter i övärlden kring Lošinj, vandringar längs kända lokala sevärdheter samt en historieinriktad bussutflykt. Vill ni upptäcka mer av Kroatien och dess kultur och natur är dessa utflykter en bra början.

Läs mer och boka här

Uppdaterar…
  • Inga produkter i varukorgen.