Sektion: Riksorganisationen

Nyhetsbrev december 2020


Inför jul- och nyårsfirandet hos Caravan Club

I snart ett år har vi alla gjort fantastiska insatser för att hålla smittspridningen borta från våra anläggningar. Vi har lyckats bra, men måste trots det hålla nivån minst lika hög ett tag till. Även om vi alla drömmer om att allt ska vara som vanligt är det för tidigt att slappna av.

Den uthållighet och det engagemang vi visar nu är ett gripande exempel på det vi kallar Caravan-anda.

Om vi alla hjälper till att bromsa smittspridningen nu kanske vi kan få glädjas åt att vi lyckades till våren. Med lite tur är det då vi kan börja träffas och vara tillsammans igen.

Men under jul- och nyårshelgerna måste vi hålla ut! Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Ta inga genvägar! Det finns inga undantag: Delta inte i fester i stora sällskap och umgås bara i grupper med max åtta personer. Tvätta händerna, håll avstånd och stanna i isolering om du känner dig sjuk.

Det blir en annorlunda jul, men vi hjälps åt att göra den så bra det går.

Nu ser vi ljus i tunneln!

Vi önskar er alla

God Jul och ett Gott Nytt År!

 

ANNONS

 


Årets sista tidning

I torsdags kom årets sista nummer av Fritidsmagasinet Caravan. Du har väl inte missat den?
Kolla förslaget till julbord för campare, det finns många rätter som passar lika bra även om du inte firar julen i husvagn eller husbil.

Läs hela artikeln


Dålig säkerhet i husbilar

Moderna husbilar får allt mer personbilslik komfort, men när det gäller säkerhetssystemen ligger de chassin de byggs på långt efter.

En ny test av Euro NCAP och Trafikverket klassar Renault Master som direkt olämplig. Den kommer direkt efter Fiat Ducato, som når 28 procent av kraven för högsta möjliga säkerhet. Tabellen toppas av VW transporter med 65 procent.

Läs mer här


Ny tunnel under Göta älv

Den 16 december öppnades den nya Marieholmstunneln under Göta älv för trafik.
Tunneln är ett av Västsvenska paketets största projekt i Göteborg och knyter samman E6 mot Oslo med E45 och E20 till Stockholm. Tunneln beräknas avlasta den hårt trafikerade Tingstadstunneln med cirka 50 000 fordon per dygn.

Läs mer här


20 omkom i novembertrafiken

Under november månad i år omkom 20 personer och 1 046 skadades i vägtrafiken (115 svårt skadade och 931 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 december. Det är 7 fler omkomna än under november förra året.

Hälften av de omkomna personerna hade färdats i personbil, 4 på cykel och 4 var fotgängare som blivit påkörda. 2 var övriga trafikanter. Bland de omkomna var 12 män och 8 kvinnor. 8 av de omkomna var 65 år eller äldre.

Medelantalet omkomna i november månad, under de senast föregående fem åren 2015-2019, är 19 personer.

– Under de första elva månaderna i år har 174 personer omkommit. Under motsvarande period i fjol omkom 204 personer. Det innebär en minskning med 15 procent. Vi kommer med stor sannolikhet att nå Nollvisionens etappmål om högst 220 omkomna år 2020. När året är över behöver vi titta närmare på utfallet för att bland annat se vilken påverkan pandemin har haft, säger Khabat Amin, statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Under de senaste tolv månaderna (december 2019-november 2020) har 191 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående tolv månaderna (december 2018- november 2019) omkom 242 personer, det innebär en minskning med 21 procent. Jämför man med ett fem-års medelvärde för motsvarande tidigare tolv-månadersperioder har antalet omkomna minskat med 29 procent.

Dyster helgstatistik
Under perioden 20/12 till 12/1 de senaste fem åren har det i snitt inträffat 33 olyckor med personskada per dag, enligt polisens rapportering till Transportstyrelsens olycksdatabas Strada. Vanligaste olyckstypen är singel- och upphinnandeolyckor. Under julhelgen är dagarna innan jul, mellan den 20 och 23 december, de mest olycksdrabbade.

I år är det viktigt att undvika resor med tanke på de restriktioner som finns kring pandemin. Men också för att hjälpa sjukvården genom att inte utsätta sig för risken att råka ut för en olycka som kan belasta vården än mer.

Säkra tips
Här är några dåd som gör resa säkrare:

  • Håll hastigheten.
  • Planera din resa.
  • Tänk på samspelet med övriga trafikanter.
  • Var utvilad och stressa inte.
  • Var nykter och drogfri i trafiken.
  • Sluta rattsurfa.


Ta det lugnt i helgtrafiken!

– Lämna stressen hemma och kör efter dina egna begränsningar, säger Karin Jedselius från Vägens Hjältar på Kanal 5.

Vintersäsongen är här med mörkare dagar och luriga vägförhållanden. Samtidigt som snön täcker Sveriges nordliga halva har de södra delarna fortfarande plusgrader.

Karin Jedselius arbetar till vardags på Assistancekåren i Örebro, men är mest känd som Bärgar-Karin i TV-serien Vägens Hjältar. Här är hennes tips inför helgerna till alla som ska ut på vägarna den närmaste tiden.

Vilken typ av olycka är egentligen den mest förekommande, sett till de du själv oftast åker ut på?

-Jag skulle säga att det vanligaste nog är kökrockar och upphinnande-olyckor det vill säga när man blir påkörd bakifrån eller kör på någon för att man inte själv hinner bromsa.

Är detta den vanligaste orsaken till olyckor generellt? Eller vad skulle du säga ligger bakom de flesta olyckor som sker ute på vägarna? 

– Allt som oftast beror olyckor på brist på uppmärksamhet, ett mönster som tyvärr är alldeles för vanligt förekommande på våra vägar. Anledningen kan nog kopplas till den generella stressen i dagens samhälle. Det finns även faktorer i fordonet i sig som kan påverka olycksrisken. Det är viktigt att köra med bra däck och ett överlag kördugligt fordon – men i slutändan är det den mänskliga faktorn som avgör.

Vad skulle du säga är det absolut viktigaste att tänka på innan man sätter sig i bilen?

– Först och främst att lämna stress och jäkt hemma så man kan fokusera på körningen.

Vad ser du som de största riskerna med att ge sig ut på vägarna i vinter?

– Vintertid är halkan den största risken. Det finns också risker problem som snömodd och dålig sikt på grund av till exempel snörök eller lågt stående sol. Men är man bara medveten om detta och kör efter sin förmåga så är vinterväglag inte värre än något annat. Du själv som förare vet dina begränsningar, kör efter dessa.

Vad har du själv för rutiner innan du sätter dig i bilen inför en långresa? 

– När jag ska åka långt ser jag till att bilen är i gott skick. Jag kollar oljestickan, ser över däcken och fyller på spolarvätska. Jag ser också till att det finns lite extra varma kläder i bagaget och så brukar jag ladda hem några bra poddar till spellistan – och självklart fyller jag på med lite gottig färdkost. Jag brukar inte tänka på vilken tid jag ska vara framme utan kör enligt principen ”jag kommer när jag kommer”.

Det är mycket vägarbeten och stora infrastrukturprojekt runtom i landet, vad ska man som trafikant särskilt tänka på i dessa situationer? 

– Det finns alltid vägarbetare ute på våra vägar – utan dem skulle vi inte ha några farbara vägar att åka på. Ha det i åtanke när du ska ut och resa. Räkna med att det kan ta lite extra tid att ta sig fram om det är eventuella väghinder. Det gör sällan så mycket om du skulle råka komma en halvtimme för tidigt – om det visar sig att allt flyter på hela vägen. Viktigt att tänka på när man passerar vägbyggen, vägarbeten eller andra hinder på vägen – sakta ner! Ofta finns det människor som arbetar på vägen vid sådana tillfällen och din tid är aldrig viktigare än deras liv. Rätta dig i ledet vid köbildning och lämna plats åt eventuella utryckningsfordon, det räddar liv om vi kan hjälpas åt tillsammans.

Om olyckan ändå är framme, hur ska man agera?

– Om du är först på plats ska du först och främst se till så att du själv är säker. Försäkra dig om att du står så att du själv inte riskerar att bli påkörd eller skadad. Varna andra bilister med triangel och varningsblinkers. Efter det kan du se över skadeläget, är någon skadad så larmar du såklart 112. Kommer du som trafikant fram senare i ledet, passerar en olycka i motsatt riktning eller där hjälpen redan har nått fram uppmanar jag dig att varken ta bilder eller åka sakta förbi för att titta. Koncentrera dig på din körning och fortsätt din färd. Blir du sittande i köer så finn dig i det, försök inte tränga dig fram eller kliva ur ditt fordon för att titta. Tänk att det lika gärna kunde varit du. Lämna plats för räddningsfordon och bärgare som måste fram. Innan vi fått göra vårt jobb kommer i alla fall ingen någonstans.

Från den 1 december är det lag på vinterdäck vid vinterväglag. Hur ska man tänka kring valet av däck? Och vad kör du själv med? 

– Att välja rätt däck kan vara livsavgörande. Mitt tips är att aldrig kompromissa när det gäller däcken. Valet av vinterdäck är beroende på vart i landet man bor och kör och hur och vart man nyttjar sin bil. Mitt råd är att prata med en däckverkstad om man är osäker – de är proffs och kan hjälpa dig att hitta rätt. Själv kör jag på dubbdäck. Valet var enkelt, jag vill åka säkert med mina barn och eftersom det blir många rundor upp till Jämtlandsfjällen var dubbdäck att föredra. Glöm aldrig – rätt däck räddar liv.

Slutligen – dina tre bästa tips inför bilresan i vinter? 

  • Se till att ha bra däck
  • Ta god tid på dig
  • Se till att ha varma kläder till alla som färdas i bilen, om man av någon anledning blir ståendes längsmed vägen.


Säkrare trafik i Norge

Sverige och Norge har länge varit framstående när det gäller trafiksäkerhet. I ett internationellt perspektiv har antal omkomna per invånare i de båda länderna varit låga. Under de senaste decennierna har dödstalen omväxlande varit lägre i Sverige jämfört mot Norge och vice versa. De senaste tio åren har dock trafiksäkerheten i Norge förbättrats betydligt medan det skett en viss avmattning Sverige. Norge har sedan 2015 haft färre omkomna i trafiken per invånare än Sverige. Mellan åren 2014–2018) hade Norge 2,4 omkomna per 100 000 invånare. Antalet omkomna i Sverige var under samma tidsperiod 2,8 per 100 000 invånare.

– Ett resultat av vår studie visar att fler cyklister omkommer i Sverige än i Norge och tittar man närmare på statistiken ser man att det är i gruppen 75 år eller äldre som skillnaden är som störst. Man kan misstänka att skillnaden beror på att det är vanligare i Sverige att äldre cyklar, men det är inget som vi har kunnat verifiera i vår undersökning, säger Åsa Forsman, senior forskare vid VTI.

Det finns också skillnader mellan de båda länderna vad gäller hastighetsgränser och förekomsten av mötesfria vägar. Norge har lägre hastighetsgränser och bättre hastighetefterlevnad på det statliga vägnätet. Dessutom är nästan all trafik på 90-vägar i Norge mötesseparerad, medan andelen mötesseparerad trafik på 90-väg i Sverige endast är 20 procent. Sverige har dock en större andel trafik på mötesfria vägar totalt sett på de statliga vägarna än vad Norge har.

– Skillnaden i förekomsten av mötesseparering är en trolig förklaring till att Sverige har högre dödsrisk på vägar med hastighetsgränsen 90 kilometer i timmen. På vägar med hastighetsgräns 80 kilometer i timmen kunde vi inte se någon skillnad i risk mellan länderna, säger Åsa Forsman.


Opinion för hälsokoll av bilförare

Trots att äldre bilförare är inblandade i väldigt få olyckor ökar kraven på att de ska tvingas genomgå hälsokontroller för att få sätta sig bakom ratten.

I dag är Sverige ett av få EU-länder som saknar obligatoriska hälsokontroller vid en viss ålder. Så sent som 2018 kom Transportstyrelsen med en rapport där slutsatsen var att det saknas fakta för att hälsokontroller skulle ha en positiv effekt på trafiksäkerheten, och att frågan därför inte behöver utredas vidare.

Men debatten är inte över. En Sifo-undersökning visar att det finns starkt stöd för en lagskärpning. Sju av tio (68%) tillfrågade svarar att obligatoriska hälsokontroller för äldre bör införas medan bara var fjärde (26%) anser att dagens system, där det är läkarens skyldighet att anmäla den körkortshavare som är medicinskt olämplig, är tillräckligt.

– De flesta äldre är utmärka förare. Generellt blir man en bättre bilförare med åldern på grund av ökad erfarenhet och ökad självkännedom, men det finns statistik som visar att olycksrisken ökar igen efter 75-80 års ålder. Försämrad kognitiv förmåga leder till att dessa förare kan få problem i trafiksituationer med mycket information som kräver snabba beslut, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil och fortsätter:

– Obligatoriska periodiska hälsokontroller skulle sannolikt bli mycket resurskrävande. Risken finns också att en del äldre skulle sluta köra bil enbart för att de skulle uppleva tvånget som besvärligt. Det vore trist eftersom vi vet hur viktig bilen är för många äldres möjlighet att leva ett aktivt och självständigt liv. Samtidigt har vi en nollvision om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken och ska vi klara det krävs fler skarpa åtgärder. Detta är ingen lätt fråga, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Mest positiva till obligatoriska hälsokontroller är personer i åldersgruppen 35-55 år (76%) och 18-34 år (75%) samt kvinnor (70%). Lägst stöd har detta bland personer i åldersgruppen 56-79 år. I många EU-länder är 70 eller 75 år en vanlig gräns för att kallas till kontroll.

Totalt Män Kvinnor 18-34 35-55 56-79
Ja, det borde krävas hälsokontroller för alla äldre bilförare 68% 65% 70% 75% 76% 52%
Nej, dagens system där läkare rapporterar in i de fall det behövs räcker 26% 31% 22% 16% 20% 43%
Vet ej 6% 5% 8% 9% 4% 6%


Så farlig är du i trafiken
18–19 år: 3,5 gånger över snittet.
26–27 år: Två gånger över snittet.
40 år: Strax över snittet.
42–50 år: 1,5 gånger över snittet.
51–74 år: Värdet sjunker stadigt.
75 år: Värdet ligger 20 gånger under snittet.
76–90 år: Värdet ökar stadigt.
90 år och över: Risken dubbelt så hög som snittet.

Källa: Transportstyrelsen och If


Surfa som hemma i hela Europa

INFORMATION FRÅN VÅR PARTNER – Wifi.se är i dag Sveriges största leverantör för wifi i husbilar och husvagnar. Företaget har en optimal lösning med router och specialanpassat abonnemang för husbilar och husvagnar.

Läs hela artikeln