Olika skatt för lika fordon

Hur kan fordonsskatten vara 34 000 kronor om året för en husbil, samtidigt som ett annat fordon, av samma modell och tillverkningsår, har en taxering som ligger 20 000 kronor lägre? Det undrar en uppgiven medlem i Caravan Club.

Publicerad2022-03-18

Det hela började i slutet av förra året när medlemmen beslutat sig för att byta ut sin gamla husbil mot en ny. Han körde ner till Tyskland i december och köpte ett fordon där.

I januari landade den nya husbilen i Sverige. När skattebeskedet kom visade det sig att fordonskatten för nyinköpet låg på omkring 34 000 kronor per år.
– Skatten för den äldre husbilen jag hade tidigare låg på drygt 13 000 kronor. Och jag kan inte annat än att konstatera att den nya bilen borde vara betydligt renare än den äldre, säger han.

När fordonsägaren senare jämförde med andra som har köpt en husbil av samma modell visade det sig att de fick betala betydligt lägre fordonsskatt, mellan 13 906 och 25 244 kronor.

Fritidsmagasinet bollade vidare frågan till Transportstyrelsens Mats Einarsson. Han konstaterar att finns det flera faktorer som påverkar taxeringen.
– Dels handlar det om när fordonet först togs i trafik för allra första gången, dels om motorn, förklarar han.

Första registreringen
Det spelar alltså ingen roll i vilket land registreringen skedde, det är den första registringen som gäller.
Mats Einarsson påpekar att det är lätt att själv se sitt fordons historia, genom att logga in på Transportstyrelsens hemsida.

Går att överklaga
En annan faktor som påverkar skatten är motorn.
– Två fordon som ser olika ut kan ändå vara olika, beroende på motorns klassificering, fortsätter Mats Einarsson.
Den som är missnöjd med sin skatteklass, eller helt enkelt misstänker att det helt enkelt är en felregistrering, kan överklaga till Skatteverket.