Sektion: Riksorganisationen

På rundtur i Knalle-land

Redan i mitten av 1500-talet började Västgötaknallar vandra runt i Sverige med sina kappsäckar. Egentligen var sådan handel reserverad för städernas köpmän, men redan 1680 fick bönderna i Sjuhäradsbygden laglig rätt till försäljning.

Publicerad 2021-09-09 00:00:59

Knallarna blev ett begrepp som lever än i dag trots att verksamheten faktiskt upphörde för mer än 100 år sedan. Den här gången går Caravan-turen till Knalleland. Bygden har mycket mer än affärer att locka med.

Vår resa börjar med en spaning: Finns det några spännande områden som vi egentligen inte kan någonting om? Den stora vita fläcken på vår turistkarta visar sig ligga i sydvästra Västergötland. Borås har vi naturligtvis besökt många gånger, men hur ser det ut utanför staden?

Vi pratar också om det rally med kvinnligt förtecken som under många år förde busslaster med kunder till Sveriges textil- och postordercentrum. Finns det kvar? Alla textilindustrier har väl för länge sedan lämnat Sjuhäradsbygden?

Vad är förresten Sjuhäradsbygden?

En snabb sökning på Internet visar att härad är ett urgammalt begrepp för ett mindre område, möjligen med gemensam rättsskipning. Sjuhäradsbygden finns i dag i de sex kommunerna Bollebygd, Borås, Ulricehamn, Mark, Svenljunga och Tranemo. Men hårdraget utgör de ursprungliga platserna bara en del av dagens kommuner.

Vi packar husbilen och ger oss i väg på en förutsättningslös resa. Föga anar vi vad som väntar!

Start i väster

Vår färd startar lite utanför Knalle-land eftersom vi väljer att ladda upp med lite havskänsla på Caravan Clubs camping i Kärradal (se separat artikel). Ett klokt val, visar det sig. Härifrån är det inte många kilometer in till de sydligaste kommunerna på vår upptäcktsfärd, Mark och Svenljunga.

Vi räknar med att det kommer att bli många timmar i bilen de närmaste dagarna, så första etappen går till Åkulla, några kilometer väster om Ullared. I det stora naturreservatet finns det fantastiska bokskogar och massor av vandrings- och cykelleder. Den som vill vara kvar här några dagar har tillgång till både camping och ställplatser.

 

Rydals museum innehåller både industrihistoria och aktuella utställningar.

Idylliskt nattläger på Överlida camping.

 

Hjärtat i Sjuhäradsbygden

Efter att ha fått lite motion är vi ivriga att ta oss in mot det som på kartorna ser ut som hjärtat i Sjuhäradsbygden, de norra delarna av Svenljunga. Färden går ut till väg 154 och sedan mot norr. Vi passerar kommungränsen vid Gunnarshult och känner redan att vi kommer att få uppleva något väldigt speciellt.

Vägen är slingrande, ganska smal och väldigt kuperad. Backarna är bara uppvärmning, ska det visa sig. Samma gäller de slingrande vägarna. Med en storvuxen husbil artar sig det här till ett äventyr på många plan…

Det blir ganska sent innan vi är framme vid dagens nattläger, Överlida camping. För ovanlighetens skull den här sommaren är det en sval kväll. Vi får en plats alldeles nere vid stranden, njuter av utsikten och lugnet medan vi detaljplanerar nästa dag. En vana, trots att vi vet att det sällan blir som vi tänkt.

Lång paus i Holsjunga

Vi är på rull tidigt nästa morgon. Norr ut igen. Genom en app som visar vägen till mindre campingplatser har vi sett en anläggning i Holsjunga. Vi ska bara stanna där en liten stund, ta lite bilder och sedan åka vidare mot Svenljunga. Trodde vi!

Mötet med de entusiastiska campingvärdarna på Holsjunga camping blir en egen artikel om att förverkliga drömmar och att låta livet ändra riktning (se sidorna 42-43). När vi ska åka, många timmar senare, ställer vi om siktet ock kör mot Kinna via Öxabäck och Krok.

Bitvis är vägen förföriskt vacker. Det är tätt mellan sjöar och små idylliska byar, men trots det glest mellan turisterna. Klockan har hunnit långt fram på dagen när vi bestämmer oss för att åka till Skroten – som i vart fall är lokalt berömt för sitt enorma sortiment av prisvärda tyger. Namnet är ingen tillfällighet. Utanför tygbutiken finns det också en stor, traditionell metallskrot.

Nya husbilsgardiner

När vi kör vidare, efter att ha tittat in även i grannbutikerna, har vi med oss tyg till nya husbilsgardiner. Det blir ett höstprojekt.

Vi är mitt i det kända rally­område som nu bytt namn till Tygriket. En bit norr om Kinna, i  Rydal, ska det finnas ett Spinnerimuseum. Det blir nästa mål.

Vi har inte alltid turen med oss. Klockan har blivit för mycket och det är fel veckodag. Museet är stängt, men redan att rulla in i Rydal är smått magiskt. Det här är en tidsresa! Bruksorten har vuxit fram baserat på energitillgången i Viskan och området vimlar av vackra, gamla byggnader.

Vi letar förgäves efter en lägerplats för natten. Det finns visserligen en stor grusparkering vid museet, men spåren tyder på att bygdens ungdomar använder platsen för nattliga sladdövningar. I stället hittar vi en liten camping i Seglora, som ligger bara några kilometer norr ut.

 

Den gamla stenbron i Seglora är så smal att det inte går att mötas på den, men här har ingen bråttom.

Seglora nya kyrka, lite av ett fuskbygge, men vittnar om bygdens storhet för 100 år sedan.

 

Seglora kyrkas rötter

Alla som någonsin varit på Skansen i Stockholm känner till Seglora kyrka. Ursprungligen fanns den just här. Kyrkan byggdes 1729, men redan i slutet av 1800-talet började den bli för liten. Folkmängden ökade och bygdens företag var väldigt framgångsrika. 1901 började man bygga en ny, väl tilltagen stenkyrka. Den stod klar två år senare och tanken var att den gamla kyrkan skulle rivas. Av olika skäl blev det inte av och 1918 såldes den gamla kyrkan, monterades ner och fraktades till Skansen. Vinsten från försäljningen behövdes. Den nya kyrkan drabbades av flera kostsamma fuktskador.

I dag är Seglora nya kyrka sevärd, men det finns annat att uppleva också.

Campingen, som antagligen är en av Sveriges billigaste, är liten och enkel. Redan vägen dit är betagande, via en gammal stenbro.

Mot kvällningen tar vi en långpromenad med hjälp av de kartor vi har i våra telefoner. Det finns fina stråk, men inga markerade leder, så det gäller att ha gott om batteri kvar för att hitta tillbaka

 

Skroten mitt emellan Kinna och Skene – med både textil och metall i sortimentet.

 

Spinneri till 2004

Nästa dag kör vi tillbaka till Rydal och Spinnerimuseet. Här får vi uppleva en hisnande industrisuccé. Rydals spinneri ledde länge den tekniska utvecklingen och levererade tråd och garn av alla slag till såväl textil- och konfektionsindustrin som till hemsömnad. Verksamheten blomstrade under första hälften av 1900-talet, men faktum är att driften var i gång fram till 2004. Stora delar av den ursprungliga utrustningen finns kvar i museet, men här finns också en konsthall och interaktiva områden som ger en bild av hur vi levt och lever i Sverige.

När vi åker vidare återvänder vi mot Seglora, passerar campingen och tar sikte på Hyssna. Vi har ingen aning om vad som nu väntar.

 

Klätterlederna i Seglora lockar besökare från hela Europa.

 

Underhållning på hög nivå

Mest av en slump upptäcker vi en grupp bergsklättare som klänger på lodräta klippor bara några meter från vägen, en liten bit från Seglora. Just den här klippan är en av två officiella klätterklippor i trakten. Här finns leder av olika svårighetsgrad och gott om förberedda fästen för säkerhetslinor inborrade i bergväggarna.

Även för oss som inte själva klättrar är det ett skådespel att beundra smidigheten hos dem som tar sig upp för den nästan 20 meter höga väggen.

Alldeles intill har markägaren gjort i ordning en parkering. Klättrarna betalar 20 kr för att stå här och många övernattar i husbil. Det är väldigt tydligt vilken typ av bil som de här äventyrarna föredrar. Här är det campingbussar som dominerar.

Det är den enda bil vi har, berättar ett stockholmspar. Tack vare det höjbara taket är den så låg att vi till och med kan köra in den i en del parkeringshus.

När vi rullar vidare svänger det in fler husbilar på parkeringen. Registreringsskyltarna berättar att de kommer från Tjeckien och Lettland. Äventyr har inga gränser.

Vi kommer tillbaka

Vi tar åt höger och kör mot Hyssna för att sedan rulla vidare tillbaka mot Kärradals camping. Det blir ett av resans längsta pass på vägen, men det känns som om det behövs. Det krävs tid att smälta alla intryck. Och vi är snabbt överens om att det finns många skäl att återvända. Sjuhäradsbygden är inte längre en vit fläck på vår Sverigekarta.

Här hitter du mera information om besöksanläggningarna som beskrivs i Caravan-turen:

Åkulla www.akullabokskogar.nu, www.akullaresort.se/kontakt
Överlida camping www.overlidacamping.se
Holsjunga camping holsljungacamping.se
Rydal, spinnerimuseum www.expo.vastarvet.se
Seglora camping www.seglora.se/seglora-camping
Seglora, kyrka, bro www.seglora.se och www.murberg.se
Klättring access.klatterforbundet.se/seglora
Tygriket som helhet www.tygriket.se
Skroten www.skroten.se
Kinna garn www.kinnagarn.se