Sektion: Riksorganisationen

sv en de

Nyhetsbrev september 2020


Nu startar Caravan Clubs Campingskola

I år har rekordmånga köpt husvagnar och husbilar för första gången. Flera handlare uppskattar att ungefär hälften av sommarens kunder är nya.
– Det här betyder bland annat att det är många som söker sig till Caravan Club för att få råd och tips om allt som rör campinglivet, säger Börje Svärdström. I nästa nummer av Fritidsmagasinet Caravan startar vi därför Campingskolan. I en serie artiklar ska vi gå igenom allt du behöver veta för att få glädje och nytta av ditt nya campingfordon. Parallellt har Caravan Clubs sektioner körutbildningar, både som träning, men också för märkestagning och i tävlingsform, Caramba.
Fritidsmagasinet Caravan nr 5 kommer ut den 29 oktober.

 

ANNONS

 


Över 100 000 på Caravan Salon

Världens största mässa för fritidsfordon, Caravan Salon i Düsseldorf, flyttades i åram några veckor på grund av de tyska corona-restriktionerna. Flera av de största utställarna valde dessutom att inte medverka. Trots detta fick mässan 107 000 besökare.

Nästa år firar Caravan Salon 60 år och satsar på att vara tillbaka på ordinarie utställningstid, den 27 augusti till 5 september.


Färre tog bilen utomlands under sommaren

Ny statistik från SOS International visar att färre svenskar tog bilen utomlands under sommaren 2020 än sommaren 2019. På grund av COVID-19, och till en början stängda gränser, var minskningen förväntad. SOS International har sammantaget fått in 70 procent färre fall av skador än under samma period förra året.

Den nya statistiken gäller antalet inrapporterade fall till SOS International där försäkringstagare fått problem med bilen utomlands under juni, juli och augusti. Sammantaget ger det en bra bild över hur svenskar på bilsemester har rört sig under sommaren.

De svenskar som ändå valde att ta bilen ut i Europa följde ett liknande resmönster som tidigare somrar. Tyskland är ett givet transitland och toppar topp tio-listan över skadeländer med Danmark på andra plats. Även det ett transitland, dock med begränsad framkomlighet i år då gränsen mot hela Sverige öppnades först den 1 augusti. Cecilia Billhammar, manager på Team International på SOS International, menar att det finns en anledning till att Danmark tagit sig upp på andraplatsen i år:

– Danmark höll under sommaren sina gränser öppna för delar av Sverige, beroende på smittspridning, och från den 1 augusti har alla svenskar varit välkomna. Innan dess tillät de ändå svenskar att resa igenom eller till landet vid särskilda skäl som exempelvis för jobb eller begravning, säger Cecilia Billhammar.

Antalet skadeanmälningar i Norge minskade med hela 75 procent jämfört med förra året. På grund av karantänreglerna har det varit svårt för bilresenärer att ens ta sig in i landet:

– Det har uppstått en del kniviga situationer i Norge som vi behövt lösa på andra sätt än tidigare. Exempelvis om kunden blivit tvungen att lämna sin bil i Norge för reparation och återvänt hem till Sverige. När det sedan blivit dags att återvända för att hämta hem den lagade bilen, har vi stått inför problematiken att kunden eventuellt skulle behöva stanna i landet för två veckors karantän innan hen kunde återvända hem. De flesta av dessa ärenden har lösts genom att flytta bilen över gränsen till Sverige, alternativt att kunden väntat in nya restriktioner från Norge och låtit bilen stå färdigreparerad i Norge, säger Cecilia Billhammar.

Turkiet fanns inte med på topp tio-listan 2019 och antalet ärenden ökade 2020:

– Under juni och början av juli 2020 hade vi många fler ärenden i Turkiet än vanligt. Det beror sannolikt inte på ökat antal resenärer eller att fler turistade i landet, charterresorna till Turkiet var i princip obefintliga i mitten av juli. Det kan i stället ha sin förklaring i minskat antal flygavgångar till Turkiet, vilket gjorde att man i stället tog bilen, säger Cecilia Billhammar.

Statistiken visar också att färre valde att resa med bilen till Italien i år. 2019 låg Italien på en femte plats över de länder där flest drabbats av problem med bilen, i år på en tionde plats. Även Spanien har halkat ner på listan och Österrike, som förra året kom på tionde plats, är inte längre med på topp tio-listan.

Kroatien ligger kvar på en sjätte plats, precis som året innan, trots att man har behövt passera mer eller mindre stängda länder för att komma dit.

Cecilia Billhammar menar att vi är vanemänniskor, vilket gör att en del av oss fortsätter att resa trots coronavirusets framfart:

– Många svenska resenärer har lokala boenden utomlands, exempelvis i Spanien och Frankrike. Om de släpper in resenärer på destinationen återvänder många till sina bostäder utomlands. Däremot verkar många svenskar lyssna till UD:s reserekommendationer. Vi registrerade en kraftig minskning i antalet ärenden när UD avrådde från resor utomlands, avslutar Cecilia Billhammar.

Topp tio skadeländer 2020 (2019 inom parentes)
1. Tyskland (1)
2. Danmark (3)
3. Norge (2)
4. Frankrike (4)
5. Spanien (9)
6. Kroatien (6)
7. Finland (7)
8. Polen (8)
9. Turkiet (ny på topp 10)
10. Italien (5)

Topp tre vanligaste skador
1. Motorproblem
2. Kollision
3. Punktering


Batteritips i webkanal

Batteritillverkaren Varta har lanserat en webbaserad informationskanal, med information och tips om det mesta som rör batteriet, från produktnyheter och praktiska tips till instruktioner om hur man testar ett Start/Stop-batteri.

Idag är 76 procent av alla nytillverkade bilar i Europa utrustade med ett Start/Stop-system. Dessutom har utvecklingen formligen exploderat när det gäller elektriska enheter i bilarna. För 20 år sedan var en normal bil utrustad med 20 elektriska enheter. I dag är det inte ovanligt att bilen har 150 elektriska enheter eller fler. Det ställer högre krav på strömförsörjningen. Olika typer av batteriteknologier, och betydligt mera komplicerade montage, har även gjort att servicetiden ökat med upp till fyra gånger.

Varta Battery World finns redan på engelska och tyska, men nu också i en svensk version. Här kan du få svar på frågor som ”Varför behöver jag ett speciellt batteri för Start/Stop?”, ”Hur testar jag ett Start/Stop-batteri?”, ”När ska jag uppgradera till ett AGM-batteri?” och ”Varför startar inte min bil?”.

Du hittar den nya informationskanalen här: https://batteryworld.varta-automotive.com/sv-se


Felaktigheter i var tredje bilannons

Riksförbundet M Sverige har granskat förekomsten av felaktiga reservationer i bilannonser på Internets största marknadsplatser för begagnade bilar. Mest tryggt att köpa bil ser det ut att vara på Gotland, medan bilhandlare i Göteborg är värst i landet med att försöka friskriva sig från ansvar.

En ”reservation för felskrivning” förekom i årets granskning i mer än var tredje annons, trots att en bilannons alltid blir en del av avtalet vid en bilaffär och reservationen därför helt saknar betydelse. Andelen annonser med reservationer har varit hög även i 2018 och 2019 års granskningar. Motorbranschens egen plattform Wayke ligger bättre till i år jämfört med Blocket och Bytbil.com, som är värst med hela 39 procent reservationer.

– Både bilhandlare och annonsplattformar får skärpa sig, annars menar vi att Konsumentverket måste agera, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Reservationerna innebär vissa risker, till exempel att säljaren inte har orkat göra någon närmare kontroll av bilen inför försäljningen, och att den i värsta fall inte överensstämmer med det som utlovas.

– Vi känner inte till någon annan bransch där företagen själva medger att innehållet i deras marknadsföring inte kan garanteras. Det borde rimligen strida mot marknadsföringslagen, menar Carl-Erik Stjernvall.

Att bilhandlare har reserverat sig kan även tyda på att de inte vill ta något reklamationsansvar om det visar sig att bilen saknar utrustning som säljaren har lovat att den ska, vilket även framkommit i en del ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

I ett ARN-fall utlovades en adaptiv farthållare, vilket efter köpet inte visade sig stämma. Företaget försökte skydda sig genom att hänvisa till reservationen i sin annons. Anmälaren beviljades trots detta att få köpet hävt eftersom den saknade utrustningen utgjorde ett väsentligt köprättsligt fel och inte gick att montera i efterhand.

Om utrustningen inte överensstämmer med vad som anges i avtalet ska bilhandlaren i första hand erbjuda sig att rätta till felet eller erbjuda omleverans. I det fall du som konsument inte kommer överens med bilhandlaren bör du anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

– Ett gott råd är att välja bort oseriösa bilhandlare som reserverat sig i sina annonser, särskilt nu när allt fler köper bil på distans, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sverige har granskat bilhandlarnas annonser på de stora marknadsplatserna Blocket, Bytbil och Wayke. I år visar en undersökning av Blockets områdesindelning även att stora regionala skillnader förekommer.

På Gotland finns allra lägst andel reservationer för annonsinnehållet, endast 8 procent. Göteborg är sämst i klassen, där riskerar mer än varannan annons att innehålla felaktiga uppgifter.


Vincents bygger ut efter rekordsommar

Vincents Husbil & Husvagn tar över delar av McDonald’s mark i Varberg Nord och utökar sitt försäljningsområde med 2000 kvadratmeter. Under coronapandemin har företagets försäljning av husbilar och husvagnar ökat med 56 procent, jämfört med året innan.
Genom det nya markområdet kan Vincents Husbil & Husvagn öka sin kapacitet och lagerhållning av husvagnar och husbilar med 30 procent.
– Från att i dag ha omkring 130 fordon på vårt kan vi, med den nya marken, ha 170 fordon på plats, berättar Vincents Schaffler, VD på företaget.
Vincents försäljningsområdet, som i dag är på 17 000 kvadratmeter, ligger precis intill E 6, där det passerar tusentals bilar varje dag. Området har ett attraktivt läge i knutpunkten mellan E 6 och väg 41.
– Det är väldigt positivt att Vincents väljer att utveckla sin verksamhet ytterligare i Varberg, säger Joakim Nilsson, näringslivsutvecklare på kommunen.
Under året har Vincents försäljning av husbilar och husvagnar ökat kraftigt. I coronatider har allt fler valt semester på hemmaplan, och detta har medverkat till ökad försäljning av begagnade semesterfordon. Vincents förväntar sig att efterfrågan ska fortsätta öka även nästa år.

– Vår prognos är att vi ska sälja 600 fordon i år och troligtvis 700 nästa år. Fler har fått upp ögonen för husbils- och husvagnslivet och vårt förmedlingskoncept är ett och tryggt sätt att sälja eller köpa begagnade campingfordon, berättar Vincent.
Den här veckan inleds arbetet med schaktning av Vincents nya mark i Varberg Nord.


Bonus-malus ändras i april 2021

Regeringen och samarbetspartierna har kommit överens om att ändra bonus-malus. Elbilsbonusen blir högre och koldioxidgränsen sänks.
Samtidigt höjs malus, straffskatten, som ska finansiera höjd bonus.

Det är inte helt klart hur förändringen påverkar skatten för husbilar. I dagsläget använder flera leverantörer EU:s tungfordonsdirektiv för beräkning av koldioxidutsläpp. Det ger lägre värde och malus-effekten blir inte lika hög. Samtidigt är nya avställningsregler på gång som också kommer att påverka skatteeffekten för majoriteten av alla som köper ny husbil.

I budgetpropositionen för 2021 föreslår regeringen en satsning på 5,4 miljarder kronor för att minska transportsektorns klimatpåverkan.

I förslaget från regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna vill man ändra bonus-malus på flera punkter. Det är ett system som varit ifrågasatt från flera håll det senaste året.

En del av förslaget är att höja bonusbeloppet för elbilar och vätgasbilar från 60 000 till 70 000 kronor. Alla som köper en ny el- eller vätgasbil ska alltså få det beloppet. Det högsta bonusbeloppet för bilar med utsläpp över noll gram koldioxid per kilometer, exempelvis laddhybrider, blir 45 000 kronor.

Gränsen för att få klimatbonus ska också sänkas. Från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att regeringen ändrat sig i frågan. Tidigare i år höjdes gränsen från just 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Nyligen gjorde SVT Nyheter en granskning av denna förändring. Då framgick det att nästintill bara Volvos stora laddhybridsuvar hade gynnats av det beslutet.

Även malus förändras, för att kunna finansierade det ökade stödet. Detta är straffskatten som bilar med högre utsläpp får de första tre åren. Sammanfattat höjs fordonsskatten för nyproducerade bilar med 25 kronor per gram koldioxid per kilometer utöver brytpunkten på 90 gram per kilometer.

Regeringen förbereder också ett förslag för att minska risken att bonus-bilar exporteras till andra länder. Detta har varit en omdiskuterad problematik. En del av bilexporten förra året bestod av elbilar som främst skickats vidare till Norge när de blivit sex månader eller äldre. På det sättet har den första ägaren kunnat kamma hem en miljöbonus på 60 00 kronor och oftast kunna sälja bilen till samma pris som i Sverige.

Enligt regeringen ska det nya, förbättrade bonus-malus-systemet bidra till målet om att minska utsläppen med 70 procent till 2030. Förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 april nästa år.

Källa bytbil.com, och EU:s eur-lex.europa.eu.


E-faktura på medlemsavgiften

I år kommer inbetalningskortet för medlemsavgiften i början av november. Om du registrerat dig för e-faktura hos din bank kommer inbetalningskortet som e-faktura övriga får inbetalningskortet via posten eller Kivra.

När kan jag beställa Internationellt campingkort för 2021?

Från och med den 1 januari kan du beställa ICC-kortet på Caravan Clubs hemsida. Logga in och gå till fliken ”Förmåner. Där finns ett beställningsformulär och information om kortet.

På grund av nya riktlinjer från FICC kan Caravan Club inte skicka ut kortet innan årsskiftet.

När kommer medlemskortet för 2021?
Sedan 1 januari 2018 har Caravan Club ett digitalt medlemskort. Du laddar ner appen Camping Key Europe från Appstore eller Google play och sedan lagras medlemskortet i din smarta telefon eller läsplatta.

Efter den 1 januari uppdateras kortets giltighetstid automatiskt, om årsavgiften för 2021 är betald. Ett SMS och ett mail kommer att skickas ut med det kortnummer som gäller för 2021.

De som inte har möjlighet att ladda ner appen kan skriva ut medlemskortet via ”mina sidor” på Caravan Clubs hemsida.

Hur loggar jag in på hemsidan?
Logga in med ditt medlemsnummer som användarnamn. Om du har glömt ditt lösenord kan du återställa det via länken ”Glömt lösenord” vid inloggning. Fyll i din mailadress så får du en återställningslänk där du själv väljer ett nytt lösenord.

Hur ändrar jag adressuppgifter, telefon och mail?
Logga in på Caravan Clubs hemsida. Där kan du själv ändra dina uppgifter.

Öppettider på kansliet under helgerna

Caravan Clubs kansli är stängt 23 december – 6 januari.

I höst kommer Kabe till dig!

INFORMATION FRÅN VÅR PARTNER – När inte kunderna kommer till Elmia satsar Kabe på att komma till kunderna. Under hösten arrangerar Kabe en turné till handlare över hela Sverige. På närmare 30 platser, från norra Norrland ner till Skåne, kommer Kabe att visa upp nästa års stora nyheter. Samtidigt finns Caravan Club med och berättar om föreningens verksamhet.

Läs artikeln

Nya Adria på roadshow

INFORMATION FRÅN VÅR PARTNER – I år satsar Adria på att visa nyheterna för 2021 på en turné genom hela landet. Resan går till återförsäljare från norr till söder. Håll koll på annonser från din lokala handlare!

Läs artikeln

I stället för Elmia -en mässa på papper!

INFORMATION FRÅN VÅR PARTNER – Förra året firade Husvagn på Väg 30-årsjubileum på Elmia. I år blir det ingen mässa, men likafullt ett späckat nyhetsnummer.

Läs artikeln

Tappat bort tidningen?

Du kan alltid läsa Fritidsmagasinet Caravan online.
I Tidningsarkivet hittar du alla utgåvor sedan många år tillbaka.

Till tidningsarkivet