Åter hotas svenskarnas husbilsdrömmar
Återigen förbereds en förändring – höjning – av skatten på nya husbilar, personbil klass II. Den femte på drygt ett decennium. Nu reagerar fyra bransch- och intresseorganisationer inom mobilt boende i ett debattinlägg i Expressen över vad som åter är på gång på Finansdepartementet, Skatteverket och Transportstyrelsen.
Publicerad2023-08-16
De fyra vill ha lugn och ro från myndigheternas sida så att fler svenskar kan upptäcka husbilen som semesterform.
”Det finns en form av klåfingrighet som inträder lagom till varje gång som bransch och husbilsköpare hunnit med att anpassa sig till de nya villkoren. Så kan det inte vara! Utan vi vill att skatteuttaget ska vara rättvist, att eventuella förändringar är förutsägbara och långsiktigt hållbara”, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som tillsammans med Svensk Camping, Caravan Club och Svenska Fordonsbranschen driver Husbilskampen för rättvisare beskattning av husbilar.
”Många svenskar drömmer om en egen husbil och husbilssemester med den frihet och möjlighet som den innebär. Men samtidigt pågår arbetet med nya och orättvisa skattemodeller som gör det nästan omöjligt att realisera husbilsdrömmen – vi talar åter om ett årligt skatteuttag på 33 000-46 000 kronor beroende på modell under de tre första åren.
Denna husbilsmardröm måste få ett slut, vilket vi inom Husbilskampen, tillverkare och återförsäljare av husbilar, campingvärdar, husbilsägare och husbilsverkstäder, är överens om”, skriver de fyra undertecknarna i debattinlägget i Expressen.
Husbilskampen vill ha en beräkningsmodell för fordonsskatt som tar hänsyn till husbilens särart som fordon. Att det är ett fordon i första hand avsett för boende och att det brukas på ett helt annat sätt än personbilar och det stora flertalet lätta transportbilar.
”2021 kördes en privatägd husbil, personbil klass II, i snitt 539 mil medan en dieseldriven personbil, personbil klass I, 1490 mil. Allt enligt statliga TRAFA samtidigt som husbilen beskattades mångdubbelt för sina 36 procent av personbilens årliga körsträcka”, skriver debattörerna och lägger fram två alternativ till lösning på problemet med beskattningen:
- antingen en beräkningsmodell som bygger på statistisk årlig körsträcka, ”årligt index”, för husbilar, personbilar klass II;
- eller en platt, enhetsskatt för husbilar, som finns i många andra EU-länder, som Tyskland.
Frustrationen över hur husbilen skattemässigt hanteras är så pass stor att Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund i våras skickade en hemställan, vädjan, till Finansdepartementet.
” Vi vill ha slut på detta elände så att näringsidkare och privatpersoner vågar satsa på husbilssemester igen”, avslutar Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och husbilsbranschens Riksförbund och talesperson för Husbilskampen.
Debattinlägg: https://www.expressen.se/debatt/ni-forstor-drommen-om-husbilssemester/
Detta är Husbilskampen: https://husbilskampen.se/1-2/
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – HRF – är den samlande organisationen för företag med svensk anknytning till mobilt boende. Förbundet organiserar såväl tillverkare och importörer av husvagnar och husbilar som tillbehörs- och serviceföretag samt återförsäljare.