Kampen för mer rättvis skatt fortsätter

Kampen för en mer rättvis beskattning av nya husbilar fortsätter. Det meddelar Per Nilsson, Husvagnsbranschens Riksförbunds nye ordförande.

Publicerad2023-02-21

När riksdagen nu har många nya ledamöter och utskottssammansättningar intensifieras kampanjen Husbilskampen.
Det finns ungefär 110 000 registrerade husbilar i Sverige. Jämfört med övriga Europa beskattar Sverige nyregistrerade husbilar hårdast av alla. Det beror på att Sverige är det enda land som tillämpar körcykeln WLTP och låter husbilen omfattas av ett bonus-malus-system.
Skatteuttaget för en privatägd husbil sker på samma nivå som en kommersiell, lätt transportbil. I till exempel Frankrike betalar husbilsägarna i stället en lågt satt enhetsskatt. Husbilen betraktas där som ett fritidsfordon.

 

Caravan Club deltar
Caravan Club ingår i det nära samarbete med olika intresseorganisationer och Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, som driver Husbilskampen sedan 2019 och vill ha en förändring.
Målet är en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart – som ett fordon i första hand avsett för boende – och hur den används.

– Vi har fakta och argumenten på vår sida, årlig körsträcka och körcykel skiljer sig väsentligt från andra lätta transportbilar samtidigt som familjesemester i husbil är ett av de allra mest hållbara semesteralternativen, säger värmlänningen och branschveteranen Per Nilsson, som valdes till ordförande i HRF i höstas, i ett pressmeddelande.

I dag beskattas nyregistrerade husbilar högre än en timmerbil som rullar 10 000 mil per år och drar fyra till sex liter bränsle per mil.

 

Relevant krav
Redan 2019 erkände dåvarande finansminister Magdalena Andersson (S), att Husbilskampens krav om förändring av skatten var högst relevant och skattereglerna för av- och påställning av husbilar förenklades. Senare pålagor från S- och MP-regeringen åt dock upp lindringen.

– Vi vet att vi har rätt. De som väljer att köpa en ny husbil med bättre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda ska inte bestraffas. Som det är nu gynnas de som väljer att importera en begagnad husbil med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda samtidigt som staten går miste om stora momsintäkter. Så får det inte vara, säger Per Nilsson.

 

Nya ledamöter
Med nya ledamöter i riksdagen har nu Husbilskampen tagit ny fart och Per Nilsson tycker att man har bra gehör.
– Men att sedan få en riksdagsmajoritet som gör likt alla andra EU-länder och tar hänsyn till husbilens särart i hur den beskattas är ett svårt steg. Men regeringens agerande med elbilsbonusen ger oss hopp om en ändring.

Lasse Lindström, vice riksordförande i Caravan Club, ansvarar för Husbilskampen hos Caravan Club. Han tycker det är självklart att delta i kampanjen för att medlemmarna ska få en mer rättvisare skatt.
– Det slår helt snett att straffa de med husbilar som släpper ut minst. Värnar man om en bättre miljö blir det konstigt om skatten samtidigt uppmuntrar husbilsägare att behålla sitt gamla fordon så länge som möjligt, säger han. n

 

” Beskattning högre än
en timmerbil som rullar
10 000 mil per år

 

Per Nilsson,
ordförande i HRF .

 

 

Uppdaterar…
  • Inga produkter i varukorgen.