På jungfrutur med Finnlines nya Superstar-fartyg

Den 15 september invigdes Finnsirus, det nya ropax-fartyget som trafikerar rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal. Caravan Club fick åka med på premiärresan och imponeras av hög komfort, modern design, god mat och fantastisk utsikt via panoramafönster.

Publicerad2023-10-13

Det finska rederiet Finnlines, vars anor går ända tillbaka till år 1947, har historiskt satsat huvudsakligen på godstrafik med så kallades roro-fartyg. Men de senaste åren har en storsatsning gjorts på passagerartrafik och den kulminerar nu när två alldeles nya fartyg sätts in på Östersjön. Finnsirus gjorde sin premiärtur den 15 september och systerfartyget Finncanopus beräknas vara i drift under första kvartalet 2024. Båda är ropax-fartyg vilket innebär att de tar både frakt och passagerare.

Marco Palmu, chef för passagerarservice.

Kristiina Uppala har designat fartyget interiört.

 

– Hybridfartygen, som är en del av Finnlines investeringsprogram på totalt 500 miljoner euro, är de största i Finnlines flotta hittills och utrustade med modern och hållbar teknik. Fartygen har till exempel kraftfulla batteribanker och landströmsanslutning för att kunna ha nollutsläpp när de ligger i hamn, berättar Marco Palmu, Head of Passenger Services på Finnlines.
Finnsirius har plats för 1 100 passagerare, dubbelt så många som på linjens befintliga fartyg. Lastkapaciteten har ökat med nästan 24 procent jämfört med fartygen i Star-klassen, till 5 200 lastmeter.

Estetiskt tilltalande
Ett tjugotal svenska journalister går ombord i Kapellskär på kvällen den 14 september och har förmånen att ha i princip hela fartyget för sig själva. Finnsirius officiella jungfrutur sker nämligen på returresan när vi lämnar Nådendal på förmiddagen nästa dag.

Fartyget är av förklarliga skäl glänsande nytt och det luktar gott av träinredning och textilier. Vi börjar med en rundtur tillsammans med Kristiina Uppala, Head of Customer Service. Hon är ansvarig för servicekonceptet på Superstar-fartygen och har tillbringat 18 månader på det kinesiska skeppsvarvet som byggt Finnsirius.

– Tillsammans med byrån Dsign Vertti Kivi har vi formgivit fartyget för att skapa en trivsam upplevelse. Resan ska inte bara vara en transportsträcka, säger Kristiina.

Hon har lyckats väl – fartyget är rakt igenom välplanerat och estetiskt tilltalande. Smakfull inredning, gedigna material och sobra färger ger en ombonad känsla. Varje avdelning har en egen stil och ofta skapas små rum i rummet, vilket ger en mysig stämning och möjlighet till avskildhet.

– Tänk på att lyfta blicken ibland, även innertaken och belysningen har gjorts med omsorg, tillägger Kristiina.
Även funktionaliteten är viktig. En så enkel sak som att det finns eluttag vid i stort sett varje sittplats är oumbärligt.

Lyxsviten är enorm med 46 kvm och egen bastu.

Standardhytterna är fräscha…

Fartyget är närmare 236 meter långt.

 

Panoramafönster
Bland det första man slås av är att fartyget har panoramafönster i stort sett överallt vilket ger en fantastisk utsikt och en speciell känsla av närhet till havet. Skärgårdsmiljön är ständigt närvarande vilket inte minst förgyller vid besök i spaavdelningen. Det finns tre jacuzzis inomhus och en utomhus samt traditionell finsk bastu och en ångbastu. I anslutning till spaavdelningen ligger ett gym, en virtuell yogastudio och baren Höyre som säljer drycker, snacks och spaprodukter. Finnsirius har även moderna konferensrum med plats för upp till 72 personer.

Kvällens middag intas på Mickes Wine & Dine, en av inte mindre än sju restauranger och barer på båten. Mickes är en à la carte-restaurang som serverar säsongsbetonade menyer. Vi får sällskap vid bordet av Camilla Sagath, onboard sales development manager. Hon berättar om utmaningarna att beräkna inköpsvolymer till ett dubbelt så stort fartyg.
Kvällen avslutas i Stellar Lounge där vi provar en av fartygets 22 signaturdrinkar, alla framtagna av den prisade svenska bartendern Josephine Sondlo.

Moderna hytter
Vår övernattning sker i en standardhytt. Kompakt, men fullt tillräcklig och trevligt inredd i en stil som påminner en hel del om en modern husvagn eller husbil. Plus för små detaljer som krokar för kläder och handdukar samt lättåtkomliga eluttag.

Vill man unna sig större komfort finns ett antal hyttkategorier att välja bland, där lyxsviten på 46 kvm imponerar med egen bastu och badkar med havsutsikt. Det finns särskilda hytter där husdjur är välkomna och i närheten kan man rasta sin hund. På däck 12 finns en inhägnad rastgård där hundarna kan släppas lösa, även bistron har ett område för husdjur.

Frukosten serveras i Cargo Buffet medan fartyget ligger förtöjt i Nådendal. Gott starkt kaffe – finnarna konsumerar ju mest kaffe i världen, tätt följt av svenskar – gör oss redo att utforska resten av Finnsirius. Till exempel taxfree-butiken som förutom drycker, godis och parfymer även har ett mindre sortiment av kläder och smycken. Det svenska kronans värde gör dock att priserna inte är särskilt förmånliga.

För barn och ungdomar finns en hel del att upptäcka, bland annat lekrum och spelhörnor.

Allting är omsorgsfullt formgivet, även innertak och belysning.

Gott om ytor för avkoppling.

En jacuzzi utomhus…

… och tre inomhus plus uppvärmda liggstolar.

Lekavdelningar finns både inom- och utomhus.

Traditionell taxfree.

 

Åk kollektivt ända fram
En nyhet är att även fotpassagerare utan eget fordon kan åka rutten mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal. Det går kollektivtrafik till och från terminalerna. Från mitten av september kommer det att finnas en bussförbindelse från Åbo till hamnen i Nådendal. Det kommer också att finnas kollektivtrafikförbindelser mellan Mariehamn och Långnäs, samt mellan Norrtälje och Kapellskär. Finnsirius kommer varje dag att avgå på kvällen från Kapellskär, och Finnswan, som har trafikerat rutten i flera år, på morgonen.

– Vi erbjuder den snabbaste resan mellan Sverige och södra Finland, och bekväm pendling till och från Åland, säger Marco Palmu.

Resan till åländska Långnäs tar tre och en halv timme och därifrån är det sedan fem timmar finska Nådendal på. Varje morgon vänder Finnsirius sedan åter från Nådendal mot Långnäs och Kapellskär.

Menyerna är framtagna av kock Henri Alén, nummer fem från vänster, i samarbete med chefskock Dan Grönwall, längst till vänster.

Cargo Buffet serverar både frukost och lunch.

Drinklistan är signerad Josephine Sondlo.

Karhu är en av ölsorterna på kran.

Barrel Bay är en mysig bar med dryck, snacks och musik.

Gaming i samarbete med bolaget Paf.

 

Nytt koncept för mat och dryck
Som ett led i att höja reseupplevelsen lanserar Finnlines ett nytt mat- och dryckeskoncept ombord på nya Finnsirius och Finncanopus.

Att maten spelar en viktig roll på de nya fartygen märks tydligt. Finnsirius har inte mindre än sju restauranger och barer. Menyerna har tagits fram av den finska kocken Henri Alén och Dan Grönvall, chefskock på Finnlines. Alén driver restaurang Finnjävel i Helsingfors och är känd från finska Masterchef. Restaurangernas stil och menyer skiljer sig åt, men har det gemensamt att lokalt odlade råvaror används i största möjliga utsträckning.

– Fokus ligger på delikatesser från skärgården med inspiration från medelhavsköket, säger chefskock Dan Grönvall.

Han berättar också att råvarorna planeras noggrant för att minska matsvinn och energiförbrukning vid tillagning. Bröd och bakverk bakas i Åbo med omnejd och skärgårdsbuffén och de lokala läskedryckerna kommer från Åland. Matleveranserna kommer från livsmedelsgrossisten Kespro som ansvarar för en hållbar leveranskedja.

Prisbelönad bartender
Även när det gäller drycker har Finnsirius en exklusiv meny, framtagen av den svenska bartendern Josephine Sondlo. Hon har en lång meritförteckning som bland annat innehåller titeln Nordens bästa bartender 2017 och hon är även tvåfaldig finalist i World Class Global. Under Art of Italicus 2022 blev hon utsedd till svensk vinnare samt tilldelades det globala hållbarhetspriset. Drinklistan på Finnsirius innehåller 22 signaturdrinkar med namn som till exempel Superstar Gimlet, Unsinkable och Lady Mayday. En del av hemligheten bakom drinkarna ligger i Josephines egen patentskyddade kryddblandning.

Hög kvalitet
Under vår premiärresa serverades två trerätters-måltider på Micke’s Wine & Dine och en lunchbuffé på Cargo Buffet.

Maten på Micke’s höll hög kvalitet där en fulländad oxfilé och en mjäll fiskrätt med stekt blomkål imponerade mest. Bland desserterna stack Tiramisu med blåbär ut som en annorlunda och frisk anrättning.

Akustiken i lokalen gjorde det lite svårt att samtala med sällskapet vid bordet, vilket möjligen kan berott på den exalterade journalistgruppens högljuddhet. Stämningen vid lunchen på Cargo Buffet var betydligt lugnare med dämpad ljudmiljö och ombonad inredning.

Utbudet av rätter är stort, såväl varma som kalla. Till efterrätt finns ett antal desserter, glass och kakor att välja bland. Klassiskt brick-system tillämpas, man tar sin bricka och tallrik och lägger själv upp efter önskemål. Dock finns två brick-stationer, vilket skapade viss förvirring bland gästerna om i vilken ordning maten ska läggas upp. Detta har säkerligen rättats till efter premiärturen.

Vi fick även provsmaka några av signaturdrinkarna, bland annat Superstar Gimlet som visade sig vara en smakrik, fräsch variant av den klassisk gin-drinken.

Restaurangerna på Finnsirius

  • Cargo Buffet
  • Fisherman’s Bistro
  • Barrel Bay Bar & Tapas
  • Micke’s Wine & Dine
  • Stellar Lounge
  • Under the Stars
  • Höyry Spa Bar

 

Fokus på hållbara båtresor
Finnsirius är ett hybrid-ropaxfartyg som ingår i Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro.

Finnsirius började byggas i juni 2021 på det kinesiska skeppsvarvet China Merchants Jinling i Wehai och levererades till Finnlines den 18 juli 2023. Systerfartyget Finncanopus förväntas levereras i början av 2024.

Dessa hybrid-ropaxfartyg transporterar gods på ett mer hållbart sätt än tidigare fartyg. De nya fartygen är till exempel utrustade med kraftfulla batteribanker och landströmsanslutning för att kunna ha nollutsläpp när de ligger i hamn. Dessutom kommer hamnverksamheten bli mer effektiv med automatisk förtöjning.

Fartygen använder utsläppsreducerande teknik som till exempel Air lubrication, ett system som använder luftbubblor för att minska friktionen mellan fartygets skrov och vattnet, och därmed bränsleförbrukningen. De har även reducerade avgasutsläpp, batteriinstallationer, landströmsanslutning, automatisk förtöjning samt system för återvinning av spillvärme och rening av barlastvatten.

Påkörning i Nådendals hamn.

 

För dig som åker husvagn eller husbil
Det är enkelt att ta sig ombord med fritidsfordon och det finns tillgång till el.

Finnsirius avgår från Kapellskär kl 21.45 på kvällen, anländer till Långnäs på Åland kl 02.25 och är framme i Nådendal kl 07.15. Systerfartyget Finncanopus, som tas i drift i början av 2024, avgår från Kapellskär på förmiddagen kl 10.15 (10.45 tor-sön), når Långnäs kl 14.40 (15.30 tors–sön) och angör Nådendal kl 19.40 (20.10 tor-sön).

Vill du gå av på Åland är alltså förmiddagsavgången med Finncanopus att föredra. Förmiddagsavgången är också billigare eftersom hytt inte behövs. Den höga komforten på de nya fartygen kan locka en ny målgrupp som vill uppleva kryssningskänsla med spa, gym, restauranger och barer.

– Vi tror att en del husvagns- och husbilsägare kommer att välja att ställa fordonet på en camping för att uppleva Finnsirius och Finncanopus som fotpassagerare, säger Kujtime Osmanovski, marknadschef.

Prissättningen är dynamisk och varierar efter tillgång och efterfrågan.
– Vi rekommenderar att vara ute i god tid för att boka till lägsta möjliga pris, säger Kujtime.

Bokas returresan samtidigt lämnas 20 procent rabatt på returdelen av resan. Mat ingår ej i biljetten. Spaavdelningen kostar 263 kr per vuxen medan gym och yogastudio kostar 158 kr. Kombinerad biljett för spa/gym/yoga kostar 315 kr. Tillgång till Stellar Lounge kostar 345-750 kr beroende på avgång.
Barn och ungdomar har genomgående lägre priser.

Fakta Finnsirius 
Fartygstyp: Ro-pax
Isklass: 1A Super
Total längd: 235,6 m
Största bredd: 33,3 m
Dödvikt (DWT–maximal lastförmåga): 11 980
Lastmeter: 5 200
Optimal hastighet: 16,3 / 21,0 knop
Motoreffekt: 4×7 200 kW
Flagga: Finland
Maximalt antal passagerare: 1 100
Antal passagerarhytter: 323
Rutt: Sverige-Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal)
Uppdaterar…
  • Inga produkter i varukorgen.